Burpees – på lite olika sätt

När vi kollar runt på olika sociala medier & andra websidor, så ser vi att burpees utförs på lite olika sätt. Vad som är ”rätt” finns det säkert olika skolor på. Vi har alltid gjort på ett sätt, men har sett att de flesta andra gör på ett annat. Man ska naturligtvis göra det som känns bäst för en själv. Alla sätt passar inte alla utövare. Vi gör nog en mer ”tydlig” burpee & det känns som att många vi ser på webben är lite mer ”slarviga”. Vi ser till att göra ett ordentligt upphopp där kroppen är rak samt går ned i en djup knäböj innan vi hoppar ut i planka. Därmed absolut inte sagt att det ena är bättre än det andra. Bara på olika sätt :-)!! Är det någon som vet om det finns ”rätt” sätt – eller om det helt enkelt är upp till var & en att göra som man önskar?!? Vad är i så fall fördelarna & nackdelarna? //Vickan & Lina

Del av burpee

Vi har alltid hoppat in i grupperat (Vickan till vänster i bilden), innan vi har hoppat ut i plankposition, gjort en armhävning där vi dessutom lägger oss på magen & släpper händerna från marken, för att riktigt behöva trycka oss upp i armhävningen, innan vi hoppar in grupperat igen & sedan reser oss upp för att göra ett upphopp med raka armar ovanför huvudet. Och ta i så att det blir lite höjd på det. I många sociala medier ser vi att man inte går ihop grupperat (Lina till höger i bild). Ofta genomförs hela burpeesen ganska bredbent. Upphoppet är ett litet hopp.

Vickan Burpee

Ovan gör Vickan varianten av burpees som vi alltid har gjort. Nedan gör Lina varianten som vi ser i många sociala medier, upphoppet brukar dock inte göras så högt.

Lina Burpee

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras