7 december – Träningsutmaning 1

Sjunde ”luckan” i Friskis & Svettis Julkalender 2016. Idag är det dax för vår första träningsutmaning. Gör utmaningen själv eller kanske tillsammans med en vän, arbetskamrat, klasskompis, granne, laget eller familjemedlem. Utmaningen går naturligtvis att göras både i Friskis & Svettis lokaler, annan träningslokal, utomhus eller hemma. Vi har valt en utmaning utan redskap för att den ska kunna göras överallt. Då vi båda har burpees som en favoritövning (hatkärlek) & nästan alltid har en variant med i våra cirkelpass, så har vi valt att ha 2 olika varianter på just den övningen i våra utmaningar i årets julkalender. Var noga med att ha en lite uppvärmning innan utmaningarna, så att ni inte skadar er. Ta gärna en bild/film när du gör utmaningen & lägg upp på Instagram. Tagga bilden med #friskisjul, så har du möjlighet att vinna grymma grejer från Bodyshop. För att Friskis & Svettis ska se din bild behöver du ha en öppen profil nu i december. Lycka till! //Vickan & Lina

Träningsutmaning 1:
X-burpee (se film längs ned i inlägget)

Hoppa ut i ett X. Böj dig ned & sätt i händerna i golvet. Hoppa ut i plankposition med benen i ett v. Hoppa sedan direkt tillbaka in med benen (utan att lägga dig ned på golvet) & res dig upp. Detta är 1 repetition. Nu sätter du en timer på 1 minut & kör så många x-burpees du hinner. Kör hårt!

Tips på hur du kan använda övningen framöver: Använd X-burpee som en del i en cirkel när du tränar. Du kan även välja att avsluta ett träningspass med att ha den med i en stege 10-1. Gör först tio, kort vila, sedan gör du nio, kort vila osv. Gör den i en tabata, alltså 20 sekunder X-burpees, 10 sekunder vila & så i 8 repetitioner. Avsluta ett träningspass med att göra så många X-burpees som du orkar. Gör sedan samma sak någon månad eller två senare & se om du orkar lika många eller kanske till & med har ökat på antalet. X-burpees kan göras på gymmet, i hemmet, på stranden, i skogen, på altanen – överallt helt enkelt!

X-burpees

img_8487

X-burpees

I filmen nedan gör Lina övningen både framifrån & bakifrån för att visa ordentligt hur den går till, du kör dock övningen åt ett & samma håll hela tiden.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras