Fjellrunden 13,5 km

Väckarklockan ringde tidigt. Det var åka-hem-dag, men vi ville hinna med att springa Fjellrunden 13,5 km (Trysilfjellet runt) innan vi åkte hem. När vi var här för två år sedan försökte vi springa denna runda, men då saknades tydlig markering på vart rundan gick, så efter drygt 8,5 km fick vi vända om tillbaka igen. Det blev den längsta tur jag hade sprungit någonsin. Vädret var då mulet och dimmigt.

Tonåringarna sov fortfarande när vi åkte hemifrån. Klockan var strax efter 8 och det var blå himmel och sol. Denna gång valde vi att springa åt andra hållet, högervarv runt fjället. Fjellrunden var tydligt markerad i stort sett hela vägen, förutom på ett ställe vid Trysil Høyfjellssenter i Fageråsen, men där kände vi igen oss från när vi var här för två år sedan, så vi kom rätt ändå. Jag hade nog tänkt att vi skulle springa på skrå runt fjället, men det var mycket backigt (som det kanske ska vara i en slalomanläggning!!).

Så vacker utsikt. Så kul att se alla backar även sommartid. Så härligt med all grönska. Så mysigt med porlandet från alla fjällbäckar. Hela Fjellrunden var ordningfixad för vandring och cykling. Det var mest grusväg och så spänger på några ställen. Vi mötte endast en cyklist på hela rundan. Känslan var att vi sprang åt rätt håll, även om det på kartan rekommenderades att springa vänstervarv. Att komma från Fageråsen och sedan se Trysilfjellets baksida med myrarna i förgrunden är värt hela rundan! Så magiskt vackert. Vi sprang även nedanför Skurufjellet som vi besteg dagen före. Efter tre dagars toppbestigningar varvat med löpning, en löprunda i slalombackarna och ett cirkelpass (kommer senare idag på bloggen) var benen ganska möra idag. Men samtidigt så glada över att äntligen få springa runt fjället. Rundan blev 13,5 km. Lycklig och trött i varenda del av kroppen.

Tonåringarna sov fortfarande när vi kom hem! Vi packade ihop, barnen åt frukost och vi åt lunch och sedan påbörjades bilresan hem. Skönt att ha fått springa ur kroppen ordentligt innan en lång bilresa.

Vilka fantastiska dagar vi har haft i Trysil! Varm i själ och hjärta! Och många fina minnen att plocka fram under hösten och vintern.  //Vickan

Fjellrundan 13,5 km

Den blå heldragna linjen är Fjellrunden. Vi startade i Skihytta nere i högra hörnet på kartan.

Fjellrundan

Fjellrundan Trysilfjellet

Framme i Fageråsen. Här är det mycket uppför… Hittade en Valle som väntade på vintern.

Valle skistartrysil

Skurufjellet (1044 moh). Högst uppe där på toppen stod vi häromdagen. Då skrev jag att man såg stigen som går över myren, mellan Skurufjellets topp och Trysilfjellets topp. På den stigen springer vi nu!

Skurufjellet i bakgrunden.

Mountainrunning

Fjällöpning

Trysilfjellet (1132 moh) till vänster och Stensæterkanken (1078 moh) till höger i bakgrunden.

Trysilfjellet

Nu har spängerna tagit slut och vi springer på grusvägen ner mot Grønskaret.

Som sagt, det var en del uppför…

Läs gärna övriga blogginlägg från Trysiltrippen: Skagsvola, 1132 Toppen av Trysil, Skurufjellet och Slalombackslöpning.