Sitter du still mycket?

Jag har ett ganska stillasittande jobb som kurator, så vissa dagar känner jag nästan att jag ”fastnar” i sittande ställning… Jag letar efter bra övningar att träna för att stärka upp detta. Häromdagen hittade jag en övning – double leg raise, som jag testade. Den kändes bra att köra, så nu visar jag den här med. Denna övning kan ju vara bra för stillasittande tv-spelande ungdomar också. Sitter du still mycket? Tränar du något speciellt på grund av det? Tipsa gärna om du har någon mer bra övning.

Övningen kan göras lite tyngre genom att du stannar i övre läget 30 sekunder, innan du sänker benen mot golvet igen. //Vickan

Så här gör du :

Ligg på vänster sida, med vänster arm rak och lägg örat mot armen. Höger arm har du framför kroppen och placerar handen strax ovanför navelhöjd. Ligg helt rak på sidan. Lyft sedan båda benen samtidigt uppåt taket. Håll emot på vägen tillbaka. Jag gjorde 10 reps och bytte sedan sida. 10 reps på nästa sida. Reste mig upp och skakade ur kroppen, sedan körde jag två omgångar per sida till. Alltså 10 reps x 3 set. Film längst ner i inlägget.

Double leg raise

Sitter du still mycket?

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras