Spontana Moneghettiintervaller

Jag har känt mig trött några dagar och fast jag vet att jag älskar att springa, så har det tagit lite emot innan. Men när kläderna är på och jag sprungit de första 300 meterna så släpper allt och det känns så där härligt igen. Jag är inte van att kroppsarbete så mycket som jag gjort senaste dagarna (då mitt jobb är mycket stillasittande). Så det är säkert kroppens omställning till konstant rörelse som har gjort mig trött – men skönt trött! Tanken med dagens pass var bara att få igång kroppen och springa i skogen. Men efter 8 min lugnat tempo som uppvärmning, kände jag att kroppen var ganska pigg och jag fick för mig att köra intervaller. Så det blev spontana Moneghettiintervaller. Och idag var ju solen och värmen tillbaka. Puh, så svettigt.

Det var kräksjobbigt efter 90 sek-intervallerna, men 15 sek-intervallerna kändes ju nästan bara som start och stopp. Denna form av intervaller tokgillar jag. Man tar ut sig till max och intervallernas längt minskar. Toppbetyg på detta pass. 10 min lugn jogging hemåt. Sammanlagt drygt 8 km löpning med tuffa intervaller – vilket kändes som ett grymt bra pass ändå!

Moneghetti-intervaller

  • 90 sek x 4
  • 60 sek x 4
  • 30 sek x 4
  • 15 sek x 4

10 min uppvärmning och 10 min nedvarvning. Vilan mellan intervallerna är lika lång som föregående intervall. Jag valde aktiv vila = snabbare promenad. Känner du att ståvila passar dig bättre så gör du det.

HÄR sprang jag Moneghettiintervaller för första gången. //Vickan

Spontana Moneghettiintervaller

running

min skog

prästkragar

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras