Veckans löppass: Moneghettiintervaller

Veckans löppass: Moneghettiintervaller innebär intervaller i stege. Ett tufft intervallpass, som känns bättre och bättre ju längre du kör! Det kan ibland vara svårt att hitta vilken fart man ska ligga på när man kör intervaller. Intervaller ska vara jobbigt, det ska suga kraft – men ojojoj vad det ger kraft och energi efteråt. Känslan i kroppen efter intervallträning tycker jag är helt underbar. Gladtrött och lycklig! Denna variant av intervallpass är nog mitt bästa – älskhatar den. //Vickan

Mitt intervallpass:

Uppvärmningsjogg i 10 minuter.

4 x 90 sek intervaller (ståvila 90 sek efter varje intervall)

4 x 60 sek intervaller (ståvila 60 sek efter varje intervall)

4 x 30 sek intervaller (ståvila 30 sek efter varje intervall)

4 x 15 sek intervaller (ståvila 15 sek efter varje intervall)

Nedvarvningsjogg 15 minuter hem.

Moneghettiintervaller är ett effektivt pass där intervallerna med ståvila tar endast 26 min. Jag valde en lite längre nedvarvningsjogg, så hela passet tog för mig 51 min.

Psykologiskt är det otroligt skönt att intervallerna minskar i tid. De sista 15 sek intervallerna känns bara som start och stopp typ 😉. Dessa intervaller valde jag att köra på plant underlag. Grusvägen utmed Göta Kanal blev perfekt i höstsolen.

Veckans löppass: Moneghettiintervaller

Göta Kanal

Höstlöpning

2 kommentarer
  1. Tack för tipset!!!
    Jag orkar nog inte 4×90 men tänker att jag kan köra 2×90 3×60 och 4×15 ?
    /Marie

    1. Bra där Marie! Du har lyssnat på oss på Runacademyträningarna :-)! Gör passet så att det passar dig. Vill du ändå få till 90 sek intervallerna, så kan du göra dem men jogga istället. Lycka till! Kram Vickan

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras