Cirkelpass v. 41 -2019

Lagom väder för uteträning igen. Jag tar alla tillfällen jag kan till att träna utomhus. Cirkelpass v. 41 – 2019 var ett skönt pass för ben, mage och rumpa. Swipa bildkollaget på instagram (@life_in_a_happy_way) för filmer på övningarna.

Veckans cirkelpass:
Breda squat med hopp
Häldopp
Step up och knälyft
Benkors
Skridskohopp
Planka med knädutt

Material:
Matta och trappa/pall/step up bräda

Hur jag gör:
6 övningar. Jag kör övningarna i ordningen ovan.
60 sek på varje övning.
10 sek byte av övning.
När alla 6 övningar är gjorda har det gått ett varv.
Vila i 1 minut.
Jag kör sammanlagt 5 varv.
Sammanlagt tar hela cirkelpasset 38 minuter (+ uppvärmning du gör innan).

Anpassa cirkelpasset efter dig. Variera antal övningar, längden på övningarna och antal varv så att det passar just dig.

Jag hoppas på en ”ondfri” vecka. //Vickan

Breda squat med hopp

Ovan breda squat med hopp

Gå ner i en bred squat och dutta fingrarna i marken . Res dig upp och gör ett hopp uppåt och låt armarna hänga utmed kroppen. Ner i en bred squat igen. Du kan vilja att göra övningen utan hoppet. Res dig upp till stående med raka ben och ner till en bred squat sedan igen.

Nedan häldopp

Ligg på rygg och lyft upp benen, så att det är 90 grader i höftled och 90 grader i knäled. Spänn magen och tryck ner svanken i marken. Sänk en häl i taget mot marken. Behåll vinkeln på benet genom hela övningen. Höj sedan benet till startposition och sänk nu andra benet.

Häldopp

Nedan step up med knälyft

Använd en pall, step up bräda eller trappsteg. Jag valde vår altantrappa och gick ner två steg. Ta ett steg upp med höger ben och ta med hela kroppen upp. Lyft upp vänster knä och möt med höger arm. Gå försiktigt ner till startposition och ta sedan ett steg upp med vänster ben och lyft upp höger knä. Alternera. För att göra övningen tyngre kan du lägga till viktväst eller vikter i händerna.

Step up med knälyft

Nedan benkors

Ha endast rumpan i golvet. Överkroppen är i crunchposition med spänd mage. Ha armarna samlat framför överkroppen. Lyft benen från golvet och för raka ben i kors. Först höger ben ovanför och isär och sedan vänster ben ovanför och isär.

Benkors

Nedan skridskohopp

Hoppa från sida till sida. Ha endast det yttre benet i marken. När du landar på det yttre benet, så för det andra benet lite bakom. Skjut ifrån med stödjebenet. Håll ett ganska högt tempo. Om du inte vill hoppa, ta stora kliv åt sidan istället.

Skridskohopp

Nedan planka med knädutt

Stå i plankposition på raka armar. Spänn mage och rumpa. Dutta knäna i marken och sedan upp igen till startposition.

Planka med knädutt

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras