Veckans löppass: 4 x 4 x 40 sek

Veckans löppass: 4 x 4 x 40 sek intervaller innebär att sammanlagt blir 16 st 40-sek-intervaller. Farten ska vara ganska snabb, men du ska försöka hålla samma fart i alla intervaller, så det gäller att lägga sig på en nivå så att man orkar det. Troligtvis kommer du att komma lite längre de sista intervallerna, än du gjorde i de första – detta trots att du säkert känner dig lite tröttare. Du ska inte samla på dig mjölksyra i intervallerna, men gärna ligga på gränsen under slutet av intervallen. På vilan ska du stå upp eller alternativt gå runt lite på stället och skaka loss benen. Se till att ta några djupa andetag (in genom näsan och ut genom munnen).

Syftet med 40 sek intervaller är att du effektivt förbättrar din syreupptagningsförmåga och därmed även din kondition. Jag gillar dessa korta intervaller, då man känner sig ganska snabb när man bara springer 40 sek i taget.

Mitt intervallpass:

Lugn uppvärmningsjogg i 15 min

40 sek intervall x vila 40 sek x 4 reps
Dubbelvila på 80 sek
40 sek intervall x vila 40 sek x 4 reps
Dubbelvila 80 sek
40 sek intervall x vila 40 sek x 4 reps
Dubbelvila på 80 sek
40 sek intervall x vila 40 sek x 4 reps

Lugn nedvarvningsjogg i 15 min

Eftersom att man inte kommer så långt på 40 sek intervaller, valde jag lite längre uppvärmningsjogg och nedvarvningsjogg. Dessutom var det så kyligt i luften, att det behövdes en rejält uppvärmning. //Vickan

Veckans löppass: 4 x 4 x 40 sek

Löpning

Intervallträning

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras