Cirkelpass v. 35 – 2020

Cirkelpass v. 35 – 2020 innehåller en ny övning i mina cirkelpass – squattramp. Squat i alla dess former är min favoritövning, så jag blir alltid så glad när jag kommer på eller ser en ny squatövning. För att se filmer på övningarna, swipa kollaget på instagram @life_in_a_happy_way. //Vickan

Veckans cirkelpass:
Squattramp
Benkors
Mountainclimber diagonalt
Breda squat med hopp
Häldopp
Skidhopp

Material:
Matta

Hur jag gör:
6 övningar. Jag kör övningarna i ordningen ovan.
60 sek på varje övning.
10 sek byte av övning.
När alla 6 övningar är gjorda har det gått ett varv.
Vila i 1 minut.
Jag kör sammanlagt 5 varv.
Sammanlagt tar hela cirkelpasset 38 minuter (+ uppvärmning du gör innan).

Anpassa cirkelpasset efter dig. Variera antal övningar, längden på övningarna och antal varv så att det passar just dig. Glöm inte att värma upp innan du kör.

Squattramp

Ovan squattramp

Stå i squatposition med händerna framför kroppen. Ta ett steg ut till höger, ett steg ut till vänster, ett steg ihop med höger och ett steg ihop med vänster. Nu är du på startposition igen. Nästa omgång börjar du åt vänster istället. Vänster ut, höger ut, vänster in och höger in.

Nedan benkors

Ha endast rumpan i marken. Överkroppen är i crunchposition med spänd mage. Ha armarna samlat framför överkroppen. Lyft benen från marken och för raka ben i kors. Först höger ben ovanför och isär och sedan vänster ben ovanför och isär.

Benkors

Nedan mountainclimber diagonalt

Stå i plankposition på raka armar. För vänster knä mot höger armbåge. Tillbaka till startposition och för sedan höger knä mot vänster armbåge. Alternera. Spänn magen genom hela övningen.

Mountainclimber diagonalt

Nedan breda squat med hopp

Gå ner i en bred squat och dutta fingrarna i marken. Res dig upp och gör ett hopp uppåt och låt armarna hänga utmed kroppen. Ner i en bred squat igen. Vill du inte hoppa: göra övningen utan hoppet. Res dig upp till stående med raka ben och ner till en bred squat sedan igen.

Breda squat med hopp

Nedan häldopp

Ligg på rygg och lyft upp benen, så att det är 90 grader i höftled och 90 grader i knäled. Spänn magen och tryck ner svanken i marken. Sänk en häl i taget mot marken. Behåll vinkeln på benet genom hela övningen. Höj sedan benet till startposition och sänk nu andra benet.

Häldopp

Nedan skidhopp

Hoppa ut i ett skidhopp med höger ben fram och vänster ben bak. Gör ett hopp och landa nu med vänster ben fram och höger ben bak. Alternera. Du väljer själv hur snabbt du vill och kan hoppa.
Om du inte kan hoppa: ta ett steg framåt med höger ben och sedan ett steg framåt med vänster ben. Gå sedan bakåt med höger ben och sedan med vänster ben. Byt ben när du börjar nästa gång.

Skidhopp

1 kommentar

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras