Cirkelpass v. 39 – 2020

Cirkelpass v. 39 – 2020 har med en ny övning – flutterkicks.  Den var jobbigare än vad den såg ut när jag såg den på instagram. Underbart att fortfarande kunna träna utomhus i kortärmat! För att se filmer på övningarna, swipa bildkollaget på instagram. Hoppas att du får en riktigt bra och aktiv vecka. //Vickan

Veckans cirkelpass:
Squathopp med crisscross
Flutterkicks
Snabba fötter
Planka med axelklapp
Benlyft
Squats med hälarna ihop

Material:
Matta

Hur jag gör:
6 övningar. Jag kör övningarna i ordningen ovan.
60 sek på varje övning.
10 sek byte av övning.
När alla 6 övningar är gjorda har det gått ett varv.
Vila i 1 minut.
Jag kör sammanlagt 5 varv.
Sammanlagt tar hela cirkelpasset 38 minuter (+ uppvärmning du gör innan).

Anpassa cirkelpasset efter dig. Variera antal övningar, längden på övningarna och antal varv så att det passar just dig.

Squathopp med crisscross

Ovan squathopp med crisscross

Gå ner i en djup squat och gör sedan ett hopp rakt upp. När du sedan landar, har du benen i kors. Höger ben längst fram och sedan gör du ett nytt hopp och landar denna gång med vänster ben längst fram. Ner i en ny djup squat, hoppa upp och landa i kors med benen igen.
Om du inte vill hoppa: res dig upp efter squaten och dutta först höger fot i golvet framför vänster fot och sedan vänster fot i kors framför höger fot. Ner i en ny squat.

Nedan flutterkicks

Ligg på rygg och ha armarna rakt upp mot himlen. Lyft upp axlarna från mattan och spänn magen. Lyft upp benen och saxa sedan snabbt med benen.

Flutterkicks

Nedan snabba fötter

Spring på stället, små snabba steg och jobba med armarna.
Om du inte vill springa: gå på stället i så snabb takt du kan och orkar.

Snabba fötter

Nedan planka med axelklapp

Stå i plankposition på raka armar. För höger hand till vänster axel. Tillbaka och för sedan vänster hand till höger axel. Spänn magen genom hela övningen.

Planka med axelklapp

Nedan benlyft

Ligg på rygg med armarna utmed kroppen. Starta med benen rakt upp i luften. Sänk dem sedan mot marken och stanna precis innan du nuddar marken. Håll emot med magen och tryck ner svanken i marken. För benen upp till startposition igen. Är det svårt att hålla emot kan du hålla i något tungt med armarna ovanför huvudet.

Benlyft

Nedan squats med hälarna ihop

Stå med hälarna ihop och fötterna vinklade utåt (som ett V). Böj dig ner och för samtidigt fram armarna framför kroppen. Gå ner så att du har knäna i 90 grader. Tryck dig upp till stående igen och för tillbaka armarna, så att de hänger utmed kroppen. Tar bra på insida lår.

Squats med hälarna ihop

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras