Veckans löppass: stregringspyramid

Veckans löppass: stegringspyramid innebär att köra 1 km-intervaller i tre olika steg uppåt, för att sedan gå nedåt igen. Med steg menar jag snabbhet och tyngre motstånd om du exempelvis kör på en motionscykel eller på en crosstrainer istället för att springa. Jag körde passet på löpbandet, eftersom jag ville känna på lite högre fart. Där jag springer i vanliga fall i skogen är det mycket kuperat underlag, så för att ha samma underlag på alla km denna gång valde jag löpbandet.

Jag började med 1 km uppvärmningsjogg. Sedan körde jag pyramid på nästkommande 5 intervaller, för att sedan avsluta med 1 km nedvarvningsjogg. Jag antar att det är lite olika vad olika löpband har för hastighet på sina siffror. Jag körde uppvärmning och nedvarvning på speed nr 8 och stegringspyramiden på speed nr 9-10-11-10-9. Det innebar km-hastigheter enligt bilden nedan. Jag inser mer och mer vad bra löpbandet är som komplement till att springa ute. Det är otroligt mycket lättare att behålla hastighet och att hålla koll på både längd och tider. Men att springa ute i naturen är det absolut bästa bästa!

Så här så passet ut:

1 km uppvärmningsjogg

1 km lite fortare
1 km ännu lite fortare
1 km riktigt fort
1 km lite långsammare än riktigt fort (ska gå lika fort som ”ännu lite fortare”)
1 km ännu lite långsammare än förra (ska gå lika fort so ”lite fortare”)

1 km nedvarvningsjogg

7 härliga och svettiga km som gick förvånansvärt fort. Jag brukar absolut inte springa så här fort utomhus, så det var riktigt kul och häftigt att få köra detta pass. Jag tokgillade faktiskt denna variant av intervaller, så det kommer jag absolut att köra igen. //Vickan

Löpbandslöpning

Intervaller på löpband

Stegringspyramid

Veckans löppass: stegringspyramid

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras