Cirkelpass v. 21 – 2021

Cirkelpass v. 21 – 2021 är ett pass för hela kroppen. För att se filmer på övningarna, swipa kollaget på instagram. Hoppas att du får en riktigt bra och härligt aktiv vecka! //Vickan

Veckans cirkelpass:
Squats
Liten brygga
Step up
Korsande utfall bakåt med stjärna
Planka med knädutt
Saxhopp med upphopp

Material:
Matta, pall eller stepbräda

Hur jag gör:
6 övningar. Jag kör övningarna i ordningen ovan.
60 sek på varje övning.
10 sek byte av övning.
När alla 6 övningar är gjorda har det gått ett varv.
Vila i 1 minut.
Jag kör sammanlagt 5 varv.
Sammanlagt tar hela cirkelpasset 38 minuter (+ uppvärmning du gör innan).

Anpassa cirkelpasset efter dig. Variera antal övningar, längden på övningarna och antal varv så att det passar just dig. Vill du ha över 100 tips på andra cirkelpass? Klicka HÄR!

Squats

Ovan squats

Stå axelbrett mellan fötterna och ha armarna utmed kroppen. Böj dig ner så att knäna är i 90 grader. För samtidigt fram armarna samlat framför kroppen. Stå på hela foten. Tryck dig upp till stående igen.

Nedan liten brygga

Ligg på rygg med böjda ben, fotsulorna i marken och ha armarna längs sidorna. Lyft upp höfterna och tryck dem uppåt. Det ska vara en rak linje från axlar till knän. Stanna till och sänk sedan höfterna mot marken igen. En bra övning både för nedre delen av ryggen och rumpan.

Liten brygga

Nedan step up

Jag använde en badrumspall för att få lite höjd på stegen. Om man inte har tillgång till en stepbräda kan man välja ett trappsteg eller en pall. Kliv upp och ner på en step bräda/pall. Börja med att kliva upp med höger ben först. Se till att höger ben är rakt när vänster ben kommer upp på pallen. Jag körde varannat ben först upp på pallen. Du kan även välja att byta ben efter halva tiden. Vill du göra övningen mer pulshöjande, så springer du upp och ner istället för att ta kliv.

Step up

Nedan korsande utfall bakåt med stjärna

Stå axelbrett med fötterna. Gör ett korsande utfall bakåt, höger ben bakom vänster ben. När du för tillbaka högerbenet lyfter du ut det rakt ut till höger och reser upp kroppen och sträcker ut armarna, så att du gör en stjärna med kroppen. Styrka och balans i samma övning. Byt ben efter halva tiden.

Korsande utfall bakåt med stjärna

Nedan planka med knädutt

Stå i plankposition på raka armar. Spänn mage och rumpa. Dutta knäna i marken och sedan upp igen till startposition.

Planka med knädutt

Nedan saxhopp med upphopp

Hoppa ut i ett saxhopp – vänster ben fram och höger ben bak, där båda knäna är i typ 90 grader. Gör ett upphopp direkt och landa i ett nytt saxhopp, fast nu med höger ben fram och vänster ben bak. Fortsätt att alternera ben fram efter upphoppet. Om du inte vill hoppa gör du ett utfall med höger ben fram. Gå ihop samlat och res dig upp raklång. Gör sedan ett utfall med vänster ben fram.

Saxhopp med upphopp

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras