Arm- och benpass med Flowtank

Här kommer ett arm- och benpass med Flowtank som redskap. Du kan naturligtvis även använda hantlar, fyllda PET-flaskor, skivstång eller andra tyngder som du har tillgång till. Det som är spännande med Flowtank är ju att vattnet i tanken rör på sig, vilket då även ger effekt på balans och bålträning. Lite som ett Kinderegg, fler bra saker i ett.

Jag körde alla övningar med 10 reps i den ordning som står nedan. Sedan gick jag direkt på ytterligare två set. Eftersom jag körde armövningarna koncentrerat i början, så hann ju armarna vila lite i benövningarna. Känner du att du vill ha lite vila mellan seten så tar du det såklart. Sammanlagt 3 set alltså. //Vickan

Dessa övningar körde jag (3 x 10 reps):

🔹Biceps – rak arm till böjd i 90 grader
🔹Biceps – axel till böjd i 90 grader
🔹Biceps – rak arm till axel
🔹Rodd
🔹Squats – med hälarna ihop
🔹Squats – vanliga
🔹Squats – breda, med fötterna utanför axlarna (sumosquats)
🔹Marklyft
🔹Utfall

Biceps – rak arm till böjd i 90 grader

Ovan Biceps – rak arm till böjd i 90 grader. Stå axelbrett med fötterna, sänk axlarna och spänn bålen. Det är endast underarmen som rör sig.

Nedan Biceps – axel till böjd i 90 grader. Stå axelbrett med fötterna, sänk axlarna och spänn bålen. Det är endast underarmen som rör sig.

Biceps – axel till böjd i 90 grader

Nedan Biceps – rak arm till axel. Stå axelbrett med fötterna, sänk axlarna och spänn bålen. Det är endast underarmen som rör sig.

Biceps – rak arm till axel

Nedan Rodd. Stå axelbrett mellan fötterna, lätt böjda knän och rak rygg. Vik ca 90 grader i höften. Ha armarna rakt ner och lyft armbågarna uppåt. För ihop skulderbladen. Sänk ner tillbaka igen.

Rodd

Nedan Squats – med hälarna ihop. Stå med hälarna ihop och fötterna vinklade utåt (som ett V). Gå ner så att du har knäna i 90 grader. Tryck dig upp till stående igen.

Squats - med hälarna ihop

Nedan Squats – vanliga. Stå axelbrett mellan fötterna. Gå ner så att knäna är i 90 grader. Tryck dig upp till stående igen.

Squats - vanliga

Nedan Squats – breda, med fötterna utanför axlarna (sumosquats). Stå mer än axelbrett mellan fötterna och ha fötterna lätt utställda. Böj dig ner tills knäna är i 90 grader. Tryck dig upp till stående igen.

Squats - breda, med fötterna utanför axlarna (sumosquats)

Nedan Marklyft. Stå axelbrett mellan fötterna böj ner överkroppen, så att höften är i 90 grader. Ha vikten i raka armar. Res dig upp raklång och för med vikten. Försök att ha vikten nära kroppen. Samma väg tillbaka ner igen. Ha hela foten i  marken hela tiden.

Marklyft

Nedan Utfall. Stå samlat med fötterna och lyft fram vänster ben framåt. Landa så att både knän och höft är i 90 grader. Tryck ifrån med vänster fot och upp till startposition igen. Lyft nu fram höger ben istället. Alternera.

Utfall med Flowtank

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras