Magpass på altanen

Idag har jag haft springvila och fixat en massa här hemma. Jag passade på att ta en paus och körde ett magpass på altanen i solen. Härligt. Solen värmde faktiskt. Jag körde 20 reps på varje övning. Det blir 140 reps sammanlagt för magen det. Kändes gott efteråt! //Vickan

Övningarna gjordes i denna ordning:

Crunches
Alternerande hältouch
Benlyft raka
Butterfly situps
Enbenslyft åt sidan
Sprintsitups
Omvända crunches

Crunches

Ovan crunches (korta situps)

Tryck ner svanken i marken. Spänn magen. Lyft dig upp med magen. Håll emot på tillbakavägen.

Nedan alternerande hältouch

Ligg på rygg med fotsulorna i marken. Lyft upp huvud och axlar från marken med hjälp av magen. För höger hand mot höger häl, sedan direkt vänster hand mot vänster häl. Ha hela tiden övre delen av överkroppen ovanför marken. Magen är spänd genom hela övningen.

Alternerande hältouch

Benlyft

Ovan benlyft

Ligg på rygg. Tryck ner svanken i marken genom hela övningen. Lyft benen tills de är rakt upp (90 grader i höften). Sänk sakta benen mot marken, håll emot med magen. Stanna precis innan du nuddar marken. Lyft upp benen igen till 90 grader.

Nedan butterfly situps

Ligg på rygg på marken. Ha fotsulorna ihop och se till att fötterna har kontakt med marken genom hela övningen. Armarna är raka ovanför huvudet. För armarna med kroppen upp till sittande. Dutta händerna i marken framför benen. Gå tillbaka samma väg.

Butterfly situps

Enbenslyft åt sidan

Ovan enbenslyft åt sidan

Ligg på rygg. Tryck ner svanken i marken genom hela övningen. Lyft benen tills de är rakt upp (90 grader i höften). Sänk sakta höger ben snett utåt och håll emot med magen. Stanna strax ovanför marken. Lyft upp benet igen till 90 grader. Sänk sedan vänster ben snett utåt och håll emot med magen. Alternera benen.

Nedan sprintsitups

Ligg raklång på marken, men armarna raka ovanför huvudet. Sätt dig upp och för höger knä mot vänster armbåge. Tillbaka till startposition. Upp igen och nu för du vänster knä mot höger armbåge. Alternera.

Sprintsitups

Omvänd crunches

Ovan omvända crunches

Ligg på rygg och ha armarna utmed kroppen på marken. Ha benen rakt upp i luften. Spänn magen och lyft rumpan och nedre delen av ryggen uppåt. Endast axlar och skuldror är kvar i mattan. Sänk sakta ned igen.

 

 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras