Tips att ha med sig inför en träningsresa

Nu har jag landat lite efter min träningsresa – full med härliga minnen, upplevelser och många löpsteg. Jag har nästan alltid med mig för mycket packning och det kan ibland vara svårt att veta vad man ska ha med sig när man åker till ett nytt ställe eller som nu, en ny variant av resa – träningsresa. Här kommer mina tips att ha med sig inför en träningsresa. Vi bodde på La Pared – powered by Playitas på Fuerteventura. Ett ganska litet hotell, men med mycket härliga och bra förutsättningar. Vi gillade stället otroligt bra. Det låg mitt ute i nowhere och det fanns bara ett miniminilivs vid hotellområde. Närmaste stora stad var 6 km bort. Så det man vill ha under veckan är bra att ha med sig. Vi var tre personer och bodde i en tvårumslägenhet, med möjligheter att fixa egen lunch och mellanmål. Detta var ett kanonbra alternativ! Fräsch lägenhet.

Tips att ha med sig inför en träningsresa
Mina tips på packning inför en träningsresa:
  • Ta inte med en massa ”finkläder”. I stort sett ingen klädde upp sig till middagen. Jag hade med flera klänningar, men att bara använda dem ett par timmar på kvällen vid middagen kändes onödigt.
  • Solen tar otroligt mycket! Jag brukar aldrig behöva ha hög solskyddsfaktor, men vi brände oss med 20. Köpte en 30 och det funkade bra. Vinden gör dock att man inte riktigt känner att solen tar. Eftersom kroppen blir lite bränd är det skönt med lösa kläder. De tighta byxorna och topparna låg snällt kvar i garderoben under veckan.
  • Det blåser alltid på Fuerteventura. Så vi hade oftast en överdragströja på oss. En tunn löparjacka kan också vara skönt att ha om man springer tidig morgon eller på kvällen. Mest för vindens skull. Solnedgångarna var MAGISKA! Men då blåste det lite kallare, så en vindtät jacka var skön att ha när man njöt av solnedgången.
  • Vi hade halvpension, frukostbuffé och middagsbuffé. Vi är mycket nöjda med maten. Kanongott!! Kvällsbuffén varierades varje kväll, så vi hann aldrig tröttna. Det fanns alltid kött, fisk och vegetariskt. Det fanns mycket grönsaker, både ungsstekta/grillade/kokta och råa. Det fanns alltid en del i buffén som var lite extra hälsotänk bakom. Vi fixade luncherna själva. Jag prioriterade bort kaffet hemifrån, då jag inte fick plats i väskan. Så här i efterhand skulle jag gärna tagit bort lite ”finkläder” och tagit med kaffe och kaffefilter istället!
  • Ta med handtvättmedel. Perfekt att snabbt tvätta upp underkläderna, strumporna eller träningslinnen efter ett träningspass. Det torkade fort i vinden. På så sätt måste man inte fylla väskan med träningskläder heller.
  • Spring inte barfota på multicourten… Min ena son gjorde det första kvällen och fick stora blåsor under fötterna. Detta gjorde honom tyvärr ganska begränsad under veckan. Compeed och plåster är bra att ha med sig!
  • Mina bästa träningsprylar där nere var mina löparglasögon xKross, löparskorna, flipbelt med vattenflaska och plats för mobilen, korta kompressionstights, kompressionsstrumpor och tunn löparjacka. Och solkräm!
  • Jag hade med resorb, vilket jag tog efter träningspassen. Det kändes faktiskt skillnad. Missade en dag och då kom huvudvärken som ett brev på posten…
  • Ha med en dagväska eller ryggsäck om man vill vara med på flera pass eller sola/bada ihop med träningspass.
  • Vi hade med varsin badhandduk. De användes endast på stranden. Handdukar till lägenheten och till poolen fanns.
  • 1-literspåsar att ta med nötter, russin etc i. Eftersom vi var tre personer som inte var på samma ställe hela tiden, så var det smidigt att ta med sig en egen liten påse med energipåfyllning i.
  • Bor man i lägenhet, så förväntas man diska själv. Tips att ha med är disksvamp, diskmedel, wettextrasa till köket samt en handtvål till badrummet.
Mina tankar när man åker på träningsresa:
  • Det går alldeles utmärkt att resa själv på träningsresa. Det finns många andra träningsintresserade på samma resmål och det är bara att prata ihop sig med någon om man vill ha sällskap på löprundan eller morgonpromenaden. På passen med instruktör träffar man ju också andra.
  • Att träna och att åka till ett varmt land är en fantastisk kombo! Härliga möjligheter till träning i nya miljöer och med nya instruktörer. Detta ger en enorm energi och inspiration! Att dessutom kunna återhämta kroppen med sol och bad kändes underbart. Ytterligare en sak som är positiv är att slippa vardagssysslor och bara kunna sätta sig till dukat bord, där det fanns mycket bra mat att äta!
  • Att få åka ensam med mina två tonårssöner var lycka. Hemma är de upptagna med sitt, men nu fick jag en hel vecka att umgås med dem. Det var lycka i kubik!
  • Åker ni till samma ställe som där vi var, så kan jag tipsa om två saker: gör gärna ett besök till Morro Jable. Fantastisk strand med turkost vatten. En kontrast mot La Pared och härligt att få ha upplevt det. Minsta sonen gick på surfskola en dag. Det ångrar jag att inte jag också gjorde. Så häftiga vågor. Personer i alla åldrar gick på surfskola. Kommer jag tillbaka till La Pared, kommer jag definitivt att testa detta!

Jag hoppas innerligt att jag får möjlighet att snart åka på en ny träningsresa. Min kropp är fylld av energi, glädje och inspiration. Dessutom är det jättekul med all respons jag har fått från er läsare på blogginlägg och i andra sociala medier från resan. //Vickan

Running Fuerteventura

La Pared

Träningsresa

8 kommentarer
  1. Sååå många bra tips :-). Tack för att du delar med dig. Jag har sparat detta inlägg som en favorit för jag hoppas att jag också kommer att åka på träningsresa någon gång snart. Härliga bilder också. Kram från Sara

    1. Tack för återkoppling! Jag letade själv efter tips inför min resa, men hittade inte direkt några. Så jag svarade på mina egna frågor – i efterhand i detta inlägg :-D! Kram Vickan

  2. Tack och bra att du delger egna erfarenheter. Det uppskattas mer än när reseföretagen skriver.

    1. Kul att du uppskattar mina tips. Jag saknade tips innan jag åkte iväg, så därför skrev jag ner mina.

  3. Perfekt med personliga tips. Jag drömmer också om en träningsresa, så detta var värdefulla tips.

  4. Tack för tips. Har funderat länge på att eventuellt våga åka själv. Nu tror jag att jag vågar. Du inspirerar!! //Nina

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras