Styrka för bröst och skuldror

Idag är det ingen vanlig dag, för idag fyller min minsting 16 år. Tänka att jag har så gamla barn, när jag är så ung själv…😜. Här kommer ytterligare ett pass för en ny muskelgrupp – styrka för bröst och skuldror. Förra vecka körde jag ett styrkepass för axlar.

Jag körde en övning i taget i den ordningen som står nedan, alla med 10 reps x 3 set. Längst ner i inlägget finns en film på övningarna.

Övningar:

  • Gummibandsdrag. Dra gummiband framför dig. Sänk axlarna. Sätt armbågarna i sidan, håll i ett gummiband och dra sedan armarna lätt utåt. Det ska vara hårt och jobbigt. Det är skuldrorna som jobbar.
  • Rotatorcuffen utåtrotation. Låter mer avancerat än vad det är 😉. Var försiktig med vikten här. Viktigt att börja lätt och inte öka på för tidigt. Ligg på sidan på golvet. Vrid upp armen som är mot golvet och lägg huvudet mot armbågen. Fäst övre armen i sidan och jobba upp och ner med en lätt vikt.
  • Ryggklockan. Ligg på mage med blicken ner i golvet. Håll i en lätt vikt i ena handen. Gör kroppen så lång som möjligt. Skicka din vikt i en stor cirkel upp över huvudet, byt hand och ner över rumpan. Jobba ordentligt med musklerna kring skulderbladen.
  • Flyes. Håll hantlarna vågrätt med handflatorna uppåt och armarna rakt ut åt sidorna från kroppen. Dra ihop skulderbladen och håll axlarna mot golvet. Ha armarna lätt böjda genom övningen. Fixerar armbågarna i samma vinkel hela tiden, så att fokus hamnar på bröstmusklerna, då flyes är en isolationsövning. För händerna mot varandra ovanför bröstet. Sänk sedan hantlarna sakta tillbaka till ursprungsläget.
  • Liggande hantelpress (bröstpress) är en bra övning för bröstmusklerna. Kläm ihop skulderbladen och pressa axlarna nedåt mot tårna.
  • Breda armhävningar. Sätt händerna ganska långt ifrån varandra. Gör vanliga armhävningar. Du väljer själv om du vill ha fötterna eller knäna i golvet.

Hoppas att ni har haft en bra torsdag! Det har jag haft, då firandet för sonen i morse blev mycket lyckat. Ni kommer att få veta presenten senare i nästa vecka… //Vickan

Gummibandsdrag

Ovan gummibandsdrag och nedan rotatorcuffen utåtrotation.

Rotaturcuffen rotation

Ryggklockan

Ovan ryggklockan och nedan flyes.

Flyes

Liggande hantelpress

Ovan liggande hantelpress och nedan breda armhävningar.

Breda armhävningar

Här är övningarna på film:

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras