Tabata-tisdag

Jag har flera gånger på instagram sett begreppet Tabata-tisdag. Ett bra tillfälle att träna Tabata på helt enkelt. Jag körde tre Tabata med benstyrka. Varje Tabata är 8 st intervaller, med halva tiden vila mellan intervallerna. Sammanlagt 4 min med varje övning. Det låter inte så länge, men det känns – lovar. Efteråt sprang jag 5 km i skogen. Jag hann tyvärr inte ut innan solen gick ner bakom träden. Jag kände att jag fick lite bråttom för att hinna ut innan det blev mörkt, så jag glömde att ta Ventoline. Det märktes… Kändes tungt idag och jag andades som en otränad 90-åring.

Tabata = 8 intervaller med 20 sek arbete och 10 sek vila. Sammanlagt 4 minuter. Det finns en bra app som heter Tabata, som enkelt och smidigt håller ordning på tiden åt dig.

1) Breda squathopp med vartannat hopp med fötterna rakt fram och vartannat hopp fötterna vinklade utåt. (Se film i instastory)

2) Utfall bakåt. Ta vartannat ben. Vill du utmana benen extra mycket kan du köra en intervall med bara höger ben och nästa intervall med bara vänster ben.

3) Höga knän. Stå på stället eller förflytta dig framåt, du väljer själv. Ha så högt tempo som du kan.

Tre olika övningar – 12 minuters Tabata. Jag hoppas att dina ben blev lite trötta, det blev mina! //Vickan

Breda squathopp

Utfall bakåt

Höga knän

5 km kuperad löpning. Behövde stanna och andas två gånger.

Kvällslöpning

Känslan idag var ok, men lite irriterad på mig själv att jag glömde Ventoline. Men nu vet jag ju att jag behöver det för att kunna springa utan att knappt kunna andas.

Suunto 5

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras