Veckans löppass: kombinationsintervaller

Veckans löppass: kombinationsintervaller innebär en lång intervall och sedan tre korta intervaller i backe. Den långa intervallen är på 4 min och sedan direkt tre st 20 sek backintervaller. En minuts vila och sedan en ny omgång med lång intervall och tre backintervaller på 20 sek. Jag körde 4 sådana omgångar, men du kan välja att köra en omgång mindre eller ytterligare en omgång. Anpassa löppasset så att det passar dig, men tänk på att det ska vara en utmaning.

Jag valde att starta med min långa intervall nedanför backen jag sedan skulle köra backintervaller i. Jag hade två olika stigar att springa två min bort på, så jag alternerade varannan gång på dessa stigar för att få lite variation. //Vickan

Mitt intervallpass:

Uppvärmningsjogg ca 10 min.

Långa intervallen – Jag sprang 2 minuter bortåt, vände och sprang sedan 2 minuter tillbaka till startpunkten.

Jag körde direkt korta intervaller i uppförsbacke. 20 sek intervall uppför och sedan småjogg ner. Backintervallen upprepade jag tre gånger.

En minuts ståvila (jag gick dock lite sakta fram och tillbaka).

Därefter var det dax för omgång två. 4 minuters intervall följt av tre nya 20 sekunders backintervaller. En minuts vila igen och därefter en tredje och sedan en fjärde omgång. Jag trodde först inte att jag skulle klara av att vända efter 2 min på den sista omgången. Kroppen kändes helt slut. Men attans vad imponerad jag blir av kroppen ändå – man orkar så mycket mer än man tror!!

Nedvarvningsjogg ca 10 min.

Veckans löppass: kombinationsintervaller

För att se fler tips på intervallpass, läs mer HÄR.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras