7 december – Julkalender 2019

7 december – Julkalender 2019. Dagens aktivitet är 7 olika plankor i 1 min vardera. Tycker du att det blir för kort med 7 minuter – kör två varv! Jag tycker att plankan är den perfekta coreträningen. Du får med musklerna på magen, ryggen och sidan. Spänn magen genom alla plankor och se till att ha en rak kropp. //Vickan

#HappyJulkalender2019

Planka med benlyft
Planka med benförflyttning
Planka med handtouch
Planka med knädutt
Planka med inhopp
Planka med axelklapp
Planka med jumping jacks

Nedan planka med benlyft. Stå i plankposition på raka armar. Lyft ett ben i taget uppåt och spänn magen genom hela övningen. Det är bara benen som ska röra sig.

Planka med benlyft

Nedan planka med benförflyttning. Börja i plankposition på armbågarna. Försök att ha kroppen så rak som möjligt genom hela övningen och spänn magen. Lyft vänster ben och korsa det på ovansidan av höger ben. Nudda foten i golvet på andra sidan av höger ben. Tillbaka till startposition. Ta höger ben och lyft det över vänster ben och nudda höger fot i golvet på andra sidan av vänster ben.

Planka med benförflyttning

Nedan planka med handtouch. Stå i planka på armbågarna. Spänn magen genom hela övningen. Lyft en hand i taget och toucha en hantel eller annat föremål framför dig. Se till att kroppen är så still som möjligt genom hela övningen. Vill du göra övningen lite tyngre, lägg en viktskiva på ryggen.

Planka med handtouch

Nedan planka med knädutt i golv. Stå i plankposition på raka armar. Spänn mage och rumpa. Dutta knäna i golvet och sedan upp igen till startposition.

7 december - Julkalender 2019

Nedan planka med inhopp. Stå i plankposition på raka armar. Spänn magmusklerna och hoppa jämfota fram med fötterna så att de landar under bröstet. Hoppa sedan tillbaka till plankposition. Blir det för jobbigt att hoppa, kan man istället kliva fram och tillbaka. Det är en tuffare övning än den ser ut att vara. Pulsen höjs rejält och både rumpa, lår och mage får jobba.

Planka med inhopp

Nedan planka med axelklapp. Stå i plankposition genom hela övningen. Lyft höger hand från golvet och klappa vänster axel. Tillbaka. Lyft sedan vänster hand och klappa höger axel. Spänn magen genom hela övningen.

Planka med axelklapp

Nedan planka med jumping jacks. Stå i plankposition på raka armar och hoppa isär och ihop med benen. Se till att ha överkroppen så rak och still som möjligt. Axlarna ska vara rakt ovanför händerna. Har du svårt att hoppa ut och in med benen, kan du välja att gå ut och in istället. Vill du öka på tuffheten, så öka hastigheten på hoppen.

Planka med jumping jacks

Här kan du läsa om hela #happyjulkalender2019.

1 kommentar
  1. Perfekt med olika tips på plankor. Jag körde naturligtvis luckan och fick träningsvärk i magen… Nu har jag fler tips framöver.

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras