20 december – Julkalender 2019

20 december – Julkalender 2019. Dagens aktivitet är 20 reps av olika övningar. Jag använde ett gummiband och en viktskiva till några av övningarna. Du väljer själv om du vill göra med eller utan extra motstånd eller vikt. Om du känner dig pigg eller vill köra mer träning efter en omgång av alla övningar, kan du köra ett eller två varv till. //Vickan

#HappyJulkalender2019

Squatgång
Knävandring
Mage in och ut: vänster-rakt-höger
Rygglyft
Tåhäv

Det blir 100 övningar ihop. Bra jobbat!!

Squatgång med gummiband

Ovan squatgång med gummiband. Sätt gummibandet Vid fotlederna. Gå ner i 90 grader i både höft och knä och håll denna position genom hela övningen. Flytta vänster ben ett steg åt vänster. Flytta höger ben så att fötterna står ihop. Ta fyra steg åt vänster. Byt sedan och gå fyra steg åt höger. Sista två vändorna kör du bara två steg åt varje håll, så att det sammanlagt blir 20 steg. Om du inte vill använda gummiband, går övningen utmärkt att göra även utan.

Nedan knävandring. Stå rakt med händer framför kroppen. Sätt ner vänster knä i golvet, sätt ner höger knä i golvet, sätt i vänster fot i golvet och till sist höger fot i golvet samtidigt som du reser dig upp. Nästa gång sätter du i höger knä första och gör tvärtom. Överkroppen har stolt hållning genom hela övningen. Knävandring vänster-höger-vänster-höger är en gång. Börja alltså 10 gånger med vänster ben och 10 gånger med höger ben.

Knävandring

Nedan mage in och ut: vänster-rakt-höger. Ligg på rygg och för upp benen mot magen. Vrid underkroppen till vänster och sträck ut benen raka till vänster. Tillbaka med knäna mot magen. Stäck ut rakt fram och för knäna tillbaka upp mot magen. Vrid till sist underkroppen åt höger och sträck ut benen rakt åt höger. Detta är en gång. Upprepa sedan 20 gånger. Tryck ner svanken mot golvet genom hela övningen. Axlarna ska hela tiden ha kontakt med golvet.

Mage in och ut: vänster-rakt-höger

Nedan rygglyft. Se till att titta med blicken ner i golvet genom hela övningen, så att nacke är i linje med ryggraden. Ha tårna i golvet hela tiden. Vill du göra denna övning tyngre kan du lägga en viktskiva högt upp på ryggen. Du ska lyfta ryggen 20 gånger från golvet.

Rygglyft

Nedan tåhäv. Håll en viktskiva i famnen för att få övningen lite tyngre. Annars kör du tåhäv utan vikt. Försök att mycket kort hitta balansen när du är på tå, innan du sakta sänker hälarna till golvet igen. Räkna till 20 tåhäv.

Tåhäv

Abilica Klaebo collection

Här kan du läsa om hela #happyjulkalender2019.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras