Veckans löppass: 200 m x 10

Veckans löppass: 200 m x 10 innebär har du mäter upp eller ”höftar” 200 m som du sedan springer 10 gånger. Höfta kan vara att du bestämmer att det är en viss sträcka och så får det vara den (oavsett om det är 150 m eller 300 m) alternativt går du 200 steg och så har du 200 m på ett ungefär. Min tanke var att intervallerna skulle bli sammanlagt 2 km, men om inte avståndet spelar så stor roll, så kör du på känsla. Du springer sedan snabbt 200 m bort, ståvila i 20 sek och sedan 200 m tillbaka till startpunkten. Detta upprepade jag fem gånger, så att det sammanlagt blev 10 sträckor. Du väljer naturligtvis själv hur snabbt du springer. Men försök att hålla en så jämna fart som möjligt alla 10 sträckor.

Mitt intervallpass såg ut så här:

12 min uppvärmningsjogg
20 höga knän, 20 hälkick, 20 jumping jacks för att få upp pulsen

200 m intervall bort – ståvila 20 sek
200 m intervall tillbaka – ståvila 20 sek

x 4 till (sammanlagt 10 sträckor)

Vill du hellre springa framåt, istället för tillbaka till startplatsen, så gör du det. Jag ville veta utan att behöva titta på klockan att jag sprang 200 m varje intervall, så jag mätte upp innan och sedan körde jag utan att tänka 😉.

15 min nedvarvningsjogg. Jag älskar ju trail, så jag sprang lugnt på skogsstigar för att få ett myspys avslut på löprundan. //Vickan

Veckans löppass: 200 m x 10

Löpning

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras