Veckans löppass: fartleksrusher

Torsdag redan och dagen före midsommarafton. Veckorna går för fort… Nu ska det bli skönt med tre dagars ledigt. Veckans löppass: fartleksrusher innebär att du springer kortare och längre rusher blandat med vanlig löpning. Jag valde skogsstigar, eftersom jag fullkomligt älskar att springa på rotiga stigar. Jag såg ut en sten eller ett träd längre fram som jag rushade till, sedan fortsatte jag i mitt vanliga tempo för att övergå i en ny rush. Jag gjorde sammanlagt 12 rusher, som var olika långa. Det är din fantasi och miljön runt omkring som bestämmer längden på de olika rusherna.

Så här såg mitt intervallpass ut:

1,5 km uppvärmningsjogg

2 km löpning med sammanlagt 12 rusher.
Jag kände av i naturen där det passade att trycka på lite extra. Väljer du att springa på grusväg eller asfalt, så kanske du orkar lite längre rusher. Men fartlek betyder ju att man varierar längden på rusherna, en lite mer lekfull variant av intervaller.

1,5 km nedvarvningsjogg

Kroppen känns fortfarande trött efter mycket intensiva juniveckor, men det var ändå skönt att riktigt springa ur kroppen.

Som vanligt kan du använda detta pass även med cykel, med roddmaskin, på löpband, på crosstrainer eller på spinningcykel. //Vickan

Veckans löppass

Yxbacken

Prästkrage

Veckans löppass: fartleksrusher

Vickan

Prästkragar

Suuntorunning

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras