Vandring till Stensjön och Mellanfjällets topp

Det skulle bara vara fin väder på morgon (trodde jag… Hade glömt ändra destination i SMHI-appen och de visade vädret hemma ;-D)… Så vi tänkte bara ta oss uppför Gustavsbacken och gå till Stensjön och dricka kaffe och sedan ta oss hem igen. Vi kom iväg helt utan stress redan kl. 08.15. Tanke var att gå Verticalen upp, men när vi började att gå den så var det superjätteblött. Så vi vände och gick tillbaka till Gustavsbackens liftspår och gick uppför där igen, drygt 12 timmar efter att vi gick där sist… Väl uppe på toppen började vi gå leden mot Stensjön. Vädret var kanon och vi var typ helt ensamma på leden. Väl framme vid Stensjön tog vi kaffepaus och vädret såg ju fantastiskt ut. Jag kollade väderappen igen och insåg då mitt misstag med fel destination. Vi kände båda att det vore trevligt att gå lite mer, så vi fortsatte att gå. Vilken TUR att vi inte vände hem igen, för vi hade en magiskt fin vandringstur. Vi gick på spänger ända till Hemfjällsstugan. Så fantastiskt vacker fjällmiljö. Från Hemfjällsstugan gick vi upp på toppen av Mellanfjället (910 möh). Vi gick sedan ner genom Storfjällsgraven tillbaka till Gustavsbackens topp. Efter Hemfjällsstugan blev det riktigt blött (då slutade spängerna) och man fick kryssa fram på leden och hoppa mellan tuvor och stenar. Lite för geggigt på vissa ställen, men inte så konstigt efter gårdagens superregn (det regnade HELA kvällen och natten!). Sammanlagt blev dagens vandring 16,7 km och vi var hemma i stugan vid 13-tiden. En otroligt härlig halvdag på fjället. //Vickan