Vandring Hundfjällsslingan och Hundfjällets topp

Vi hade fått tips om att gå Hundfjällsslingan (12 km). Vi gillar att bestiga toppar, så jag spanade in kartan ordentligt och bestämde att lägga till att gå till Hundfjällets topp (925 möh). Alltså blev dagens vandring Hundfjällsslingan och Hundfjällets topp. Vi tog bilen till Hundfjällets parkering. Det var 11 grader och blåsigt nere i dalen. Vi gick Familjebacken upp och kom på leden strax ovanför. Därifrån gick vi först upp till Hundfjällets topp. Den leden var riven, men stigen fanns ju kvar. På sina ställen var det riktigt riktigt blött och vattnet sipprade in i skorna. En av dagens hissar är funktionsstrumpor! Min älskade Gococo kompressionsstrumpor gjorde så att det inte kändes som att jag var blöt. Dagens andra hiss är luvan. Jag brukar dissa luva på löparjackor, men idag var jag evigt tacksam för den. Det blåste mycket på kalfjället och luvan behövdes verkligen. Vi stannade och fikade på toppen. Vi hittade en lite mindre blåsig plats bakom stenmonumentet.

Vi gick sedan ner från toppen och tillbaka till leden. Den extra svängen upp på toppen var 4,1 Km. Från vår parkerade bil uppför Familjebacken och upp till toppen var det 4,5 km bara uppför!

Leden fortsatte på skrå på kalfjället några km till och sedan vände den neråt och in under trädgränsen. Här var blåbären mogna, och det var gott att fylla på med lite energi i magen. Vid Skogsäterstugan vände leden och det blev en bit på grusväg. In i skogen igen på fin skogsstig för att komma till Hundfjällskölen som vi korsade över på spänger. Här hittade jag mogna hjortron. Mums!

Tyvärr var leden riven efter parkeringen, så sista km fick vi gå i vägkanten på 66:an. Det var tyvärr inget roligt avslut på rundan och bilarna körde riktigt fort. Dessutom började det spöregna här (det skulle inte regna idag SMHI!!). Väl framme vid bilen igen visade Apple Watchen att vi gått 18,4 km.

Ytterligare en hiss är appen Naturkartan. Då kartorna var slut på Turistbyrån, så var jag mycket tacksam för Naturkartan. På den kan man dessutom se en markering vart man är, vilket kanske är snäppet ännu bättre än mot en vanlig papperskarta. Nu älskar ju jag papperskartor, men i brist på dem så är denna app suverän! //Vickan