Veckans löppass: 30-30 intervaller

Jag hör ganska ofta personer som säger att de inte utvecklas som löpare, de har typ alltid sprungit en viss sträcka på ungefär samma tid och kan inte förändra det. När jag då frågar hur de tränar, så får jag nästan alltid till svar: ”jag har två rundor jag alternerar och springer dem åt samma håll”. Det är just det, när man alltid springer samma sträcka i samma tempo så vänjer sig kroppen och då förblir resultaten desamma. Vill du utvecklas, springa fortare eller längre och kanske känna dig piggare efter löprundan så behöver du variera din löpning. Har du svårt att hitta nya rundor, vänd på dem och spring åt andra hållet. Lägg in ett intervallpass varje vecka eller iallafall varannan vecka. Detta gör att du tränar både din uthållighet och din syreupptagningsförmåga. HÄR får du massor av tips på olika intervallpass. Testa gärna en period att köra ett intervallpass i veckan i den takten som passar dig, Det skulle vara kul att höra om du får känna några resultat av det.

Veckans löppass: 30-30 intervaller innebär att du springer 30 sek och sedan vilar 30 sek. Jag valde aktiv vila, vilket innebär att man går under tiden. Du kan även välja ståvila. //Vickan

Så här såg mitt intervallpass ut:

Uppvärmningsjogg 13 min

30 sek intervall – 30 sek aktiv vila
x 12

Nedvarvningsjogg 15 min

Passet tog sammanlagt 40 min.

Veckans löppass: 30-30 intervaller

Löpning

Running

Intervallpass

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras