Veckans löppass: 4 min + 30 sek

Veckans löppass: 4 min + 30 sek innebär att du varvar en lång och en kort intervall. Mellan den långa och korta intervallern kör du 30 sek gåvila eller mycket lugn jogg. Efter den korta intervallen kör du 2 min gåvila alternativt mycket lugn jogg. Detta upprepar du 4 gånger. Den lång intervallen ska helst vara snabbare än ditt vanliga joggtempo. Det viktiga är att du försöker ha samma tempo genom hela intervallen – 4 min. Den korta intervall ska vara snabb, nästan det snabbaste du kan. Du kan försöka ligga på 90-95 % av ditt max. Du väljer naturligtvis själv vilken hastighet du springer i, men du ska bli trött. Syftet med att blanda långa och korta intervaller är att få träning både av uthållighet och snabbhet. Naturligtvis funkar detta intervallpass även på en crosstrainer, en motions/spinningcykel, en roddmaskin eller att du powerwalkar/cyklar istället för springer. När snön kommer, passar det utmärkt att köra intervall med längdskidor. //Vickan

Så här såg mitt pass ut:

10 min uppvärmningsjogg

4 min intervall (där jag håller samma hastighet hela tiden)
30 sek lugn jogg
30 sek intervall (nästan det snabbaste jag kan, ca 90-95 % av sin max)
2 min lugn jogg

x 4

10 min nedvarvningsjogg

HÄR hittar du en massa andra tips på intervallpass.

Veckans löppass: 4 min + 30 sek

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras