Cirkelpass v. 38 – 2020

Måndag igen. Underbart att vädret fortfarande är skapligt varmt. Härligt att kunna träna utomhus. Cirkelpass v. 38 – 2020 har två för mig nya övningar: snabba fötter fram och tillbaka samt liggande benspark bakåt. Den första krävde faktiskt lite tankeverksamhet, vilket jag inte tänkte innan. Liggande benspark var tuffare än jag trodde. Kul när övningar överraskar. För att se filmer på övningar, swipa bildkollaget på instagram. Ha en härligt aktiv vecka. //Vickan

Veckans cirkelpass:
Snabba fötter i sidled
Planka med knätouch
Squat med kosacksteg
Liggande benspark bakåt
Reverse crunches
Benböj (på bosuboll)

Material:
Matta och eventuellt en bosuboll/balansbräda

Hur jag gör:
6 övningar. Jag kör övningarna i ordningen ovan.
60 sek på varje övning.
10 sek byte av övning.
När alla 6 övningar är gjorda har det gått ett varv.
Vila i 1 minut.
Jag kör sammanlagt 5 varv.
Sammanlagt tar hela cirkelpasset 38 minuter (+ uppvärmning du gör innan).

Anpassa cirkelpasset efter dig. Variera antal övningar, längden på övningarna och antal varv så att det passar just dig.

HÄR hittar du massor med fler tips på cirkelpass.

Snabba fötter fram och tillbaka

Ovan snabba fötter i sidled

Jobba med fötter och armar som när du gör skidhopp. Men här jobbar du fram och tillbaka i sidled. Anpassa takten efter vad som känns bra för dig. Övningen är flåsig. Om du inte vill hoppa: gå i sidled och jobba med armarna. Ta ett steg åt höger, flytta med vänster fot, ta ett nytt steg åt höger. Gå fyra-fem steg åt höger sedan kör du lika många åt vänster.

Nedan planka med knätouch

Stå i plankposition på raka armar och med knäna i 90 grader. För höger hand till vänster knä och tillbaka till startposition. För nästa gång vänster hand till höger knä. Alternera.

Planka med knätouch

Nedan squat med kosacksteg

Gå ner i en djup squat. Ha händerna framför kroppen. För ut höger ben och sätt i hälen (som i ett kosacksteg). Tillbaka till squatposition och för sedan ut vänster ben och sätt i hälen. Alternera.

Squat med kosacksteg

Nedan liggande benspark bakåt

Ligg på magen och ha händerna under pannan. Lyft upp höger ben och böj det sedan upp mot rumpan och ut rakt igen. Byt ben efter halva tiden.

Liggande benspark bakåt

Nedan reverse crunches

Ligg på rygg med benen upp i luften. Lyft sedan rumpan från marken och sänk rumpan kontrollerat tillbaka igen. En omvänd kort situps.

Reverse crunches

Nedan benböj (på bosuboll)

Gör vanliga benböj med fötterna på marken eller om du har tillgång till en bosuboll så testa gärna den. Kul att göra benböjen lite mer utmanande. Det funkar även att stå på en balansbräda om du har det.

Benböj på bosuboll

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras