18 december – Julkalender 2020

18 december – Julkalender 2020. Dagens aktivitet är 18 reps av alla övningar. Det är 6 olika övningar, men tre av dem görs på höger respektive vänster. Det blir alltså 9 övningar x 18. Känner du att du vill träna mer, kan du köra passet flera gånger.

Använd gärna hashtag #happyjulkalender2020 på instagram om du lägger upp en bild. //Vickan

Gör följande övningar i den ordning de står:

Squatgång
Bencirklar
Benböj med sidkick höger
Benböj med sidkick vänster
Draken höger ben
Draken vänster ben
Bensax
Diagonallyft höger
Diagonallyft vänster

Squatgång

Squatgång. Gå tre steg åt höger och sedan tre steg åt vänster. Upprepa detta tre gånger, så har du fått ihop 18 steg. Vill du göra övningen lite tyngre kan du sätta ett gummiband runt fotlederna.

Bencirklar

Bencirklar. Ligg på rygg med armarna på golvet utmed kroppen. Spänn magen och lyft huvudet lätt från golvet. För benen från samlat nere i en halvcirkel per ben upp till samlat. Tillbaka ner igen i samma halvcirkel. Fortsätt så hela tiden. Upp och tillbaka är 1 reps.

Benböj sidkick höger

Benböj med sidkick höger. Gå ner i en djup squat. Res dig upp halvvägs och gör en kick ut åt höger. Ner i en djup squat igen.

Benböj sidkick vänster

Benböj med sidkick vänster. Gå ner i en djup squat. Res dig upp halvvägs och gör en kick ut åt vänster. Ner i en djup squat igen.

Draken höger

Draken höger ben. Stå på vänster ben. Fäll överkroppen framåt i höften samtidigt som du för höger ben bakåt och båda armarna framåt. Det är nästan som en rak linje från  händerna till höger fot. Hitta balansen. Res dig sedan upp med på stödjebenet (i detta fall vänster ben) och för höger knä framför kroppen och foten stannar under kroppen. För samtidigt de raka armarna in mot kroppen. Från att ha varit lång, blir du nu liten och ihopkurad, men på vänster ben. Hitta balansen och gå sedan samma väg tillbaka till startpositionen. Vill du göra övningen lite mer utmanande, ha en tyngd i händerna.

Draken vänster ben

Draken vänster ben. Se ovan fast tvärtom.

Bensax

Bensax. Ligg på rygg. Spänn magen och saxa (korsa) med benen i luften, höger ben över vänster ben och sedan vänster ben över höger ben (det är 1 reps). Ha armarna i kors över bröstet. Lyft huvudet från golvet. Vill du göra övningen lite tyngre kan du ha ett gummiband runt fotlederna.

Diagonallyft höger ben

Diagonallyft höger ben. Ligg på mage. Titta ner i mattan. Lyft höger ben och vänster arm. Spänn rumpan. Sänk ner och lyft höger ben och vänster arm igen.

Diagonallyft Vänster ben

Diagonallyft vänster ben. Ligg på mage. Titta ner i mattan. Lyft höger ben och vänster arm. Spänn rumpan. Sänk ner och lyft höger ben och vänster arm igen.

Här kan du läsa om hela #happyjulkalender2020.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras