Veckans löppass: norska superintervaller

Veckans löppass: norska superintervaller är det mycket snack kring. Med dessa superintervaller ska du snabbt förbättra din kondition och det sägs att just detta är framgångsfaktorn för de norska skidåkarna. Spring gärna på så plant underlag som möjligt, så löparbana eller löpband kan vara att föredra. Jag valde en grusväg för mina intervaller. Jag körde några löpskolningsövningar, för att få upp pulsen. Du ska köra intervallerna på ca 90 % av din maxkapacitet. Känslan ska alltså vara mycket ansträngande. Det kan vara bra att hålla igen lite under den första intervallen, så att du orkar alla 4. Du ska inte stanna till någon gång under dessa intervaller. 4 x 4 min intervaller med 3 min joggvila mellan intervallerna. Det blir sammanlagt 28 min löpning. //Vickan

Så här ser passet ut:

10 min lugn uppvärmningsjogg

Löpskolningsövingar:  höga knän, hälkick, raka ben (Ravellispring) och hoppsasteg

4 min intervall – 3 min joggvila
upprepa 4 gånger

10 min nedvarvningsjogg

HÄR hittar du massor av tips på intervall- och löppass.

Veckans löppass: norska superintervaller

Norska superintervaller

Veckans löppass

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras