Cirkelpass v. 17 – 2021

Cirkelpass v. 17 – 2021 genomfördes med nöd och näppe utomhus. Det kom hagelskurar och härligt värmande sol om vartannat. Jag hann ut när solen kom fram, körde passet och när sista övningen var gjord kom haglet igen. TYPISKT aprilväder med andra ord… En ny övning denna vecka är sittande rotation med knälyft. Detta är sista veckan i april. Helt galet så fort tiden går. Hoppas att ni får en fin valborgsvecka. //Vickan

Veckans cirkelpass:
Starjumps light
Utfall framåt och bakåt

Sittande rotation med knälyft
Squat med bakåtsteg

Benlyft
Sumosquats

Material:
Matta

Hur jag gör:
6 övningar. Jag kör övningarna i ordningen ovan.
60 sek på varje övning.
10 sek byte av övning.
När alla 6 övningar är gjorda har det gått ett varv.
Vila i 1 minut.
Jag kör sammanlagt 5 varv.
Sammanlagt tar hela cirkelpasset 38 minuter (+ uppvärmning du gör innan).

Anpassa cirkelpasset efter dig. Variera antal övningar, längden på övningarna och antal varv så att det passar just dig.

Vill du få många fler tips på cirkelpass – klicka HÄR (där det finns över 100 olika cirkelpass).

För att se filmer på övningarna, swipa bildkollaget på instagram: @life_in_a_happy_way.

Starjumps light

Ovan starjumps light

Du går ned i en squat med fötterna ihop och hoppar sedan ut med armar och ben, som en stjärna (ett X) och landar på marken.
Om du inte vill hoppa: res dig upp och gå ut i en stjärna. Alternera då att börja gå med höger respektive vänster ben ut i stjärnan. Vill du se hur ”riktiga” starjumps utförs, kan du här läsa mer om den.

Nedan utfall framåt och bakåt

Stå samlat med fötterna. Börja med att göra ett utfall framåt med höger ben. Lyft sedan benet och gör direkt ett utfall bakåt. Fortsätt med höger ben halva tiden och byt sedan till vänster ben.

Utfall framåt och bakåt

Nedan sittande rotation med knälyft

Sitt på rumpan med raka ben. Ha händerna samlade framför kroppen i brösthöjd. Vrid hela överkroppen till höger och lyft samtidigt höger knä upp mot magen. Tillbaka till startposition och vrid sedan överkroppen till vänster och lyft vänster knä mot magen.

Sittande rotation med knälyft

Nedan squat med bakåtsteg

Gå ner i en squat. Gör ett snabbt bakåtsteg med höger ben och sedan med vänster ben. Res dig sedan upp och gå ner i en ny squat. Bakåtsteget är bara en dutt i marken.

Squat med bakåtsteg

Nedan benlyft

Ligg på rygg med armarna utmed kroppen. Starta med benen rakt upp i luften. Sänk dem sedan mot marken och stanna precis innan du nuddar mattan. Håll emot med magen och tryck ner svanken i marken. För benen upp till startposition igen. Är det svårt att hålla emot kan du hålla i något tungt med armarna ovanför huvudet.

Benlyft

Nedan sumosquats

Stå brett mellan fötterna och tårna ställda lätt utåt. Det ska vara mer än axelbrett. Gå ner i 90 grader i knäna. Ha armarna samlat framför kroppen. Res dig upp samtidigt som du spänner rumpa och lår. Ner i en ny squat.

Sumosquats

Invigde vårens nya träningsmatta med leopardmönster idag. Så snygg och skön! Det är en yogamatta från Wilma & Louise.

Wilma och louise

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras