Veckans löppass: 15 x 1 min intervaller

Veckans löppass: 15 x 1 min intervaller innebär att du springer 15 st intervaller på 1 min vardera. Jag valde att ha 30 sek joggvila framåt mellan intervallerna, då jag sprang på skogsstigar och hade tänkt ut en runda som skulle passa för detta. Om du genomför dessa intervaller på skogsstigar som jag gjorde, så kommer farten att vara lite långsammare än om du springer på asfalt, löparbana eller grusväg. Du anpassar farten efter det underlag du springer på. Kom ihåg att du ska bara jobba mot dig själv och inte jämföra tider eller hastighet med någon annan. Är du van att springa en viss sorts intervaller på skogsstig, kan det vara kul för din egen del att testa samma variant av intervaller på ett annat underlag. Som vanligt kan du naturligtvis använda denna form av intervaller även på löpband, motionscykel, crosstrainer eller i en roddmaskin. //Vickan

Så här såg passet ut:

10 min uppvärmningsjogg

1 min intervall – 30 sek joggvila
x 15

10 min nedvarvningsjogg

Intervallerna med joggvila tar alltså 22,5 min. För mig passar 10 min uppvärmningsjogg bra, men behöver du längre tid för att känna dig redo så kör du naturligtvis det. Jag joggar alltid på min nedvarvningsjogg, men känner du att du vill avsluta passet med lite snabbar gång så gör du det.

Veckans löppass: 15 x 1 min intervaller

skogslöpning

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras