Cirkelpass v. 25 – 2021

Cirkelpass v. 25 – 2021 är ett pass utan redskap. Det var hett ute… Kändes inte som att jag behövde någon uppvärmning idag🙃. För att se filmer på övningarna, swipa bildkollaget på instagram. Hoppas att du får en finfin aktiv vecka! //Vickan

Veckans cirkelpass:
Speedskaters
Squatgång
Planka med knädutt
Bencirklar
Utfallshopp med dubbelswitch

Crunches med gung

Material:
Matta

Hur jag gör:
6 övningar. Jag kör övningarna i ordningen ovan.
60 sek på varje övning.
10 sek byte av övning.
När alla 6 övningar är gjorda har det gått ett varv.
Vila i 1 minut.
Jag kör sammanlagt 5 varv.
Sammanlagt tar hela cirkelpasset 38 minuter (+ uppvärmning du gör innan).

Anpassa cirkelpasset efter dig. Variera antal övningar, längden på övningarna och antal varv så att det passar just dig.

Vill du få många fler tips på cirkelpass – klicka HÄR (där det finns över 100 olika cirkelpass).

Speedskaters

Ovan speedskaters

Stå samlat med fötterna. Hoppa ut med höger ben åt sidan samtidigt som du duttar ner höger hand framför vänster fot. Gör ett nytt hopp där du hoppar in med högerfoten till startposition och ut med vänsterfoten rakt ut åt sidan. Dutta vänsterhanden framför högerfoten. Ryggen är alltså böjd genom hela övningen.
Vill du inte hoppa: ta ett steg ut i sidan istället. Blir det tungt för ryggen att vara böjd hela tiden, reser du dig upp och boxar diagonalt i luften istället.

Nedan squatgång

Gå ner i 90 grader i både höft och knä och håll denna position genom hela övningen. Flytta vänster ben ett steg åt vänster. Flytta höger ben så att fötterna står ihop. Ta tre till fyra steg åt vänster. Byt sedan och gå tre till fyra steg åt höger. Ha händerna samlat framför kroppen.

Squatgång

Nedan planka med knädutt

Stå i plankposition på raka armar. Spänn mage och rumpa. Dutta knäna i marken och sedan upp igen till startposition.

Planka med knädutt

Nedan bencirklar

Ligg på rygg med armarna på golvet utmed kroppen. Spänn magen genom hela övningen. För benen från samlat nere i en halvcirkel per ben upp till samlat. Tillbaka ner igen i samma halvcirkel. Fortsätt så hela tiden.

Bencirklar

Nedan utfallshopp med dubbelswitch

Gör ett utfallshopp med höger ben fram. När du hoppar upp så gör du två snabba korta skidhopp och hoppar sedan ut i ett nytt utfallshopp. Denna gång med vänster ben fram istället. Här krävs det lite tankeverksamhet för att byta mellan utfallshopp och skidhopp😉.
Om du inte vill hoppa: gå ut i ett utfall, res dig upp och gå ett steg framåt med båda fötterna och sedan ett steg bakåt med båda fötterna. Gå ut i ett utfall och byt ben fram denna gång.

utfallshopp med dubbelswitch

Nedan crunches med gung

Ligg ner och ha fotsulorna i marken. Lyft överkroppen, tryck ner svanken i marken. När du är uppe gör du två små gung och sänker sedan kroppen tillbaka till marken igen. Ha armarna i kors över bröstet. Res upp överkroppen igen och gör två nya gung.

Crunches med gung

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras