Veckans löppass: pyramid

Veckans löppass: pyramid innebär att du springer intervaller först uppåtgående och sedan nedåtgående. Jag körde detta pass på löpbandet, men det går naturligtvis bra att köra utomhus också. Eller om du inte vill springa och vill köra på en crosstrainer, en motionscykel eller i en roddmaskin istället. Jag valde att köra min pyramid indelat i km. När man kör på löpband är det lite olika på hur snabbt det går, beroende på märke och modell. På mitt löpband är tempo 12 i 5 min tempo. Vill du springa utomhus, ökar du först farten varje km, för att efter fyra km sänka farten igen. Vill du inte springa så lång, väljer du att vända efter exempelvis km 3. Jag tycker att det är en skön känsla att först öka farten ganska tydligt varje km, för att sedan minska ner på den igen. Även denna vecka hade jag E-type i lurarna och skrålade med högt på löpbandet när det inte var den snabbaste farten (tempo 12). Tur att jag var hemma och inte på gymmet bland andra människor😜. //Vickan

Så här såg passet ut:

Uppvärmningsjogg 10 min

Km 1 – tempo 9 (på mitt löpband)
Km 2 – tempo 10
Km 3 – tempo 11
Km 4 – tempo 12
Km 5 – tempo 11
Km 6 – tempo 10
Km 7 – tempo 9

Nedvarvningsjogg/gång 1 km

Idag blev jag riktigt trött av intervallerna.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras