Östfjällsrundan

Det var riktigt dimmigt på morgonen, mer än igår. Vi hoppades och önskade att den skulle lätta om vi gav oss iväg. Vi åkte med bilen till Högfjällshotellet, men vände faktiskt tillbaka hem igen. Man såg verkligen ingenting. Bestämde oss för att ”lita” på SMHI-appen och vänta en timma.

Drygt en timma senare tog bilen igen till Högfjällshotellet och parkerade där. Idag testade vi en ny runda – Östfjällsrundan, som startade på andra sidan vägen mitt emot Högfjällshotellet. Rundan startade med 2 km asfaltsväg. Det kändes inte så ”fjälligt”, men häftigt att även rullstolsburna och barnvagnsägare kan ta sig ut på kalfjället och njuta av denna vackra miljö. Vid sidan av asfaltsvägen fanns fjällstigar, så man kunde enkelt välja naturstigar också. Efter 2 km kom ett vindskydd, grillplats och små fjällsjöar. Otroligt vackert ställe!

Här på fjället känner jag mig helt stressfri. Lycklig. Harmonisk. Life in a happy way helt enkelt. Fjället är min plats❤️!

Vi gick vidare och nu övergick asfaltsvägen i grusväg i ytterligare drygt 2 km. Även här kunde man välja småstigar vid sidan av grusvägen. Vi kom sedan fram till Östfjällsstugan (804 m ö h) som låg vid Östfjällsstjärn. Här fanns det en liten stuga att sätta sig och och flera grillplatser. Vi satte oss ute vid vattnet och fikade. Inom 5 min förändrades vyn rejält, från helt klart till totaldimma. För att ytterligare 5 min senare spricka upp igen och vi gick vidare. Nu var underlaget spänger. Imponerad över hur fint det var ordnat och så tacksam jag var för att slippa bli superblöt om fötterna. Det var spänger hela vägen till Gruven, där vi kom ut till stora 66:an. Vi gick en stig utmed vägen tillbaka till Högfjällshotellet.

En topprunda för att se vacker natur, kalfjäll och härliga vyer. Enligt mitt tycke en otroligt lått runda att gå och inga tuffa partier uppför eller nedför. Rundan blev 10 km.

Vi körde hem bilen och gick sedan direkt till Ylvas våffelstuga och åt en riktigt kaloribomb (Valles våffla med nutella och glass) och drack varm choklad. Brasan sprakade precis bredvid oss och värmde gott. Supermysigt avslut på vandringen.

När jag är helt skadefri, ska jag definitivt ta mig tillbaka till Östfjällsrundan och springa den. Passar sååå bra för mig.//Vickan

Bildbomb från dagen:

Ovan: första och andra försöket att ge oss ut. En timma mellan bilderna. Lite skillnad faktiskt…

Nedan: Här startade rundan, på andra sidan av väg 66 från parkeringen vid Högfjällshotellet.

Starten på ÖStfjällsrundan

ÖStfjällsrundan

Östfjällsrundan

Man kunde välja asfaltsväg eller fjällstig hela vägen till vindskyddet.

ASfaltsväg och fjällstig

Solen kämpade sig igenom molnen.

Östfjällsrundan

Invigde nya vandringsbyxorna från EQPE och löparhandskarna från Hestra idag. Supernöjd med båda inköpen!!

Vi gick ner till fjällsjöarna som låg nedanför vindskyddet.

Fjällsjöar

Ett fredagshopp vid fjällsjöarna.

Fredagshoppet

Vi

Fjällsjöar

Fjällsjö

Nedan ser man fjällsjöarna på avstånd. Man ser även Högfjällets skidbackar.

Östfjället

Ledkryss i mängder!

Ledkryss

Östfjällsstugan ligger 804 m ö h.

Östfjällsstugan

Vi satt på altanen till Östfjällsstugan och fikade och blickade ut över Östfjällstjärn.

Kaffepaus

Från samma ställe 5 min senare var dimman tät…

Dimmigt

Östfjällstjärnen från andra sidan.

Östfjällstjärn

Östfjället

Vägval.

Skyltar

Ännu en fin fjällsjö utmed rundan.

Fjällsjö

Östfjällsrundan

Nya vantarna från Hestra heter ”Runners All Weather”. Kanonsköna och klarade blåsten bra. Kanske får testa dem mot regn imorgon…

Hestra gloves

Vi gick från ”vår” stuga till Ylvas våffelstuga. Här går vi förbi stolsliften i Gustavsbacken.

Gustavsbacken

Våffelstugan

Ylvas våffelstuga. Vi åt här när vi var i Lindvallen sommaren 2020. Då satt vi på altanen i solen, nu satt vi inne vid brasan. Minst lika mysigt nu! Och samma stora kaloribomb som då…