21 december – Träningsutmaning 2

21:a ”luckan” i Friskis & Svettis Julkalender 2016. Detta blir vår sista träningsutmaning i årets Julkalender. Gör utmaningen själv eller kanske tillsammans med en vän, arbetskamrat, klasskompis, granne, laget eller familjemedlem. Utmaningen går naturligtvis att göras både i Friskis & Svettis lokaler, annan träningslokal, utomhus eller hemma. Vi har valt utmaning utan redskap för att de ska kunna göras överallt. Var noga med att ha en lite uppvärmning innan utmaningarna, så att ni inte skadar er. Ta gärna en bild när du gör utmaningen & lägg upp på Instagram. Tagga bilden med #friskisjul, så har du möjlighet att vinna fina priser från The Body Shop. För att Friskis & Svettis ska se din bild behöver du ha en öppen profil nu i december. Den förra träningsutmaningen hittar du här. //Vickan & Lina

Träningsutmaning 2: 
Burpee med saxhopp & squat (se film längst ned i inlägget).

Gör ett saxhopp med båda benen för att sedan hoppa ut i en bred benböj (squat). Sätt i händerna i golvet & hoppa ut i plankposition. Hoppa direkt tillbaka in med benen & res dig upp. Det är en repetition. Nu sätter du en timer på 1 minut & kör så många burnes med saxhopp & squats som du orkar. 

Tips på hur du kan använda övningen framöver: Använd denna burpeevariant som en del i en cirkel när du tränar. Du kan även välja att avsluta ett träningspass med att ha den med i en stege 10-1. Gör först tio, kort vila, sedan gör du nio, kort vila osv. Gör den i en tabata, alltså 20 sekunder burpees, 10 sekunder vila & så i 8 repetitioner. Avsluta ett träningspass med att göra så många burpees som du orkar. Gör sedan samma sak någon månad eller två senare & se om du orkar lika många eller kanske till & med har ökat på antalet. Burpees kan göras på gymmet, i hemmet, på stranden, i skogen, på altanen – överallt helt enkelt!

img_8488
Burpees med saxhopp & squat

Burpees med saxhopp & squat

Burpees med saxhopp & squat

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras