Äntligen bicepsträning

Häromdagen var jag hos ”min” fysioterapeut angående min onda axel. Det är nu tre veckor sedan jag fick kortisonspruta nr 2. Det har blivit lite bättre efter sprutan, men jag har fortfarande mycket ont när jag klämmer ihop slemsäcken i axelleden. Jag fick dock ett välkommet klartecken – äntligen bicepsträning!!! Lycka! Jag som tidigare var så stark i armar och axlar, men som hunnits försvagas en hel del sedan i januari. Nu fortsätter rehabövningarna, MEN jag får även lägga till lite armstyrka. Idag körde jag första passet för biceps och en övning för triceps.

Då jag har restriktioner (absolut inte chins och dips rörelser) på vad och hur jag får träna, så blev det dessa övningar:

Biceps curls – håll hantel så att tummarna är utåt. När du lyfter hanteln så är handflatan uppåt. Jag körde först från rak arm till 90 grader. Sedan från axeln och ner till 90 grader och till sist från rak arm till axeln. Tre olika varianter av bicepsträning. Lite snabbare på uppvägen och håll emot på tillbakavägen.

Hammercurls – tränings för biceps, men ger även mer träning för underarmarna. Håll hanteln så att tummarna är framåt. När du lyfter hanteln så kommer tummen först.

Triceps kickback – håll en hantel med greppet att tummen är framåt. Stå stabilt med stolt hållning. Ha armen i 90 grader. För hanteln sakta neråt och lite lätt bakåt. Jag stannade när hanteln var precis förbi höften, för att inte äventyra min axel.

Så här körde jag passet:

Uppvärmning med 10 min på löpbandet.

    • 10 biceps curls från rak arm till 90 grader
    • 10 biceps curls från axeln till 90 grader
    • 10 biceps curls från rak arm till axeln
    • 10 hammercurls
    • 10 triceps kickbacks

alla 5 övningarna x 3

Jag avslutade passet med 10 min på löparbandet (mest för att jag är så nyfiken på hur det fungerar och det är så kul att ha ett eget löpband.

En så galet skön känsla att få träna armar igen. Jag blir så himla lycklig av träning. Att få känna att kroppen orkar, att få känna hjärtat slå lite fortare, att få känna svetten pärlas på kroppen och att få känna mig trött av annat än stress och intensiva dagar. Life in a happy way helt enkelt! //Vickan

Biceps curls - rak arm till 90 grader

Första övningen är biceps curls från rak arm till 90 grader.
Andra övningen är biceps curls från axeln till 90 grader.

Biceps curls - från axeln till 90 grader

Biceps curls

En kombination av de två första övningarna: biceps curls från rak arm till axeln.
Nedan visar jag hammercurls.

Hammercurls

På bilden nedan gör jag triceps kickbacks.

Triceps kickbacks

Eftersom att detta var mitt första bicepspass sedan i december, så valde jag att ta endast 2-kiloshantlar. Jag ska skynda varsamt, så att jag inte äventyrar axeln.

Äntligen bicepsträning

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras