Veckans löppass: backintervaller

Veckans löppass: backintervaller körde jag i en skidbacke i min närhet. Har du inte tillgång till en skidbacke eller större backe, så väljer du den eller de längsta backarna du har tillgång till. Beroende på hur lång och brant backen är, så väljer du ju antal intervaller. Min backe är lååång och brant, så jag valde innan jag började att jag skulle köra 4 gånger.  Kortare backe, kör fler antal intervaller. Bestäm gärna innan, för annars är det lätt av avsluta när det blir jobbigt. Har du bestämt 4, så måste man ju köra 4. Då kan man inte lägga av vid 3…

Mitt intervallpass:

Uppvärmningsjogg till skidbacken. Jag valde att springa till botten av backen. Det tog ca 10 minuter.

4 gånger upp och ner. Svettigt. Tufft. Mjölksyra. Utsikt.

Lugn jogg ner för backen hade jag som vila. När backen är så brant att man inte sätter ner hälen i löpsteget, så är det mer effektivt att gå uppför backen. Eftersom Familjebacken är så brant på vissa partier, så gick jag ibland och sprang ibland. Väl på toppen, där Familjenbacken möter Yxbacken är det magiskt skönt att känna att man är uppe. Fin utsikt, några djupa andetag och sedan lugn jogg nedför igen. Några djupa andetag längst ner, innan nästa stigning av backen började igen. Förra gången jag körde backintervaller i Familjebacken var vi ett gäng från @WeRunPeking. Nu körde jag själv och det blev betydligt tyngre. Ingen som hejade och peppade. Ingen att ta sällskap med. Men mitt pannben är hårt och jag ger inte upp även om det är jobbigt. Har jag bestämt fyra, så blir det minst fyra. Runnershigh efteråt! Härligt härligt och inte farligt alls. //Vickan

För fler tips på löppass – klicka HÄR.

Backintervaller

Veckans löppass: backintervaller

Backträning

Yxbacken löpning

Veckans löppass: Nedförslöpning

ByEloiseLondon

Ananas Pineapple

Garmin Connect

2 kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras