Veckans löppass: ruscher i backar

Veckans löppass: ruscher i backar innebär att du väljer att springa en slinga, där det finns en del uppförsbackar. Varje gång du kommer till en uppförsbacke, så ruschar du uppför backen. Ruschar = springer så fort du kan och orkar.  Jag valde elljusspåret där jag bor, då det är mest uppför eller nedför. Jag sprang spåret en gång åt varsitt håll för att få ”nya” backar andra varvet. Det blir lite av ett fartlekspass, då ruschernas längd varierar både i tid och i längd. Det var faktiskt ganska skönt att slippa tänka på tid eller avstånd, när jag körde detta intervallpass. Om du inte har tillgång till ett elljusspår eller en slinga med flera uppförsbackar, kanske du får använda samma backe många gånger, men springa en liten slinga mellan gångerna du ruschar uppför backen.

Så här såg mitt intervallpass ut:

Uppvärmningsjogg 2 km

2 varv på ett kuperat elljusspår på 2 km (= 4 km sammanlagt)
I alla uppförsbackar sprang jag på så fort jag orkade, sedan joggade jag lugnare i nedförsbackar och på plan mark. Åt ena hållet av spåret blir en backe jättelång uppför. Då tog min luft helt slut. Fick stanna på toppen av backen och andas lugnt i några minuter (sviter av Corona). Sedan kunde jag springa vidare som vanligt igen.

Nedvarvningsjogg drygt 1 km

Vill du få fler tips på intervallpass? HÄR finns alla Veckans löppass. Veckans löppass kan ju naturligtvis användas även på en powerwalk, på ett löpband, på en spinningcykel, på en crosstrainer eller i en roddmaskin. Eftersom jag älskar löpning, så är detta mitt sätt att träna intervaller på. Du väljer det sätt som du tycker är bäst! //Vickan

Intervaller

Veckans löppass: ruscher i backar

Löpning

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras