15 december – Julkalender 2020

15 december – Julkalender 2020. Dagens aktivitet är 15 reps av olika magövningar. Vill du jobba mer än en omgång på varje övning, så kan du naturligtvis köra flera varv. Gör kanske 3 set x 7 magövningar. Ha en kort vila mellan varje varv.

Använd gärna hashtag #happyjulkalender2020 på instagram om du lägger upp en bild där. Idag avslutas en fin tävling på instagram. Du kan vinna den fantastiska träningsmattan som jag använder på bilderna. Klicka HÄR för att läsa om tävlingen. //Vickan

Magövningarna:

Crunches
Situps – lång till kort
Benlyft
Butterfly situps
Russian twist
Sprintsitups
Crunches med hältouch

Crunches

Ovan crunches (korta situps). Tryck ner svanken i golvet. Spänn magen. Lyft dig upp med magen. Håll emot på tillbakavägen. Endast axlarna ska lämna golvet. Ha armarna i kors på bröstet.

Nedan situps – lång till kort. Ligg raklång på golvet. Gör en situps och för armarna med dig. Samtidigt som du reser dig upp för du in fötterna mot rumpan och sätter ner dem i golvet. Nudda händerna på fötterna och gå sedan tillbaka till startposition. Spänn magen genom hela övningen. Du är först så lång du kan och går sedan ihop och blir så kort du kan.

Situps - lång till kort

Benlyft

Ovan benlyft. Ligg på rygg. Tryck ner svanken i golvet genom hela övningen. Lyft benen tills de är rakt upp (90 grader i höften). Sänk sakta benen mot golvet, håll emot med magen. Stanna precis innan du nuddar golvet. Lyft upp benen igen till 90 grader.

Nedan butterfly situps. Ligg på rygg på golvet. Ha fotsulorna ihop och se till att fötterna har kontakt med golvet genom hela övningen. Armarna är raka ovanför huvudet. För armarna med kroppen upp till sittande. Dutta händerna i golvet framför benen. Gå tillbaka samma väg.

Butterfly situps

Russian twist
Ovan russian twist. Ha endast rumpan i golvet. Spänn magen. Ha en vikt i händer om du önskar. Flytta händerna/vikten från sida till sida. Följ med med blicken. Blir det för vingligt kan du sätta i hälarna i golvet. Gör 15 till varje sida.

Nedan sprintsitups. Ligg raklång på golvet, men armarna raka ovanför huvudet. Sätt dig upp och för höger knä mot vänster armbåge. Tillbaka till startposition. Upp igen och nu för du vänster knä mot höger armbåge. Alternera. Gör 15 med varje ben.

Sprintsitups

Alternerande hältouch

Ovan crunches med hältouch. Ligg på rygg med fotsulorna i golvet. Lyft upp huvud och axlar från golvet med hjälp av magen. För höger hand mot höger häl, sedan direkt vänster hand mot vänster häl. Ha hela tiden övre överkroppen ovanför golvet. Magen är spänd genom hela övningen. Gör 15 till varje sida.

Här kan du läsa om hela #happyjulkalender2020.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras