Cirkelpass v. 13 – 2021

Cirkelpass v. 13 – 2021 har en ny rolig övning med. Den krävde lite tänkande i början😉, men en kul och jobbig övning – utfall med benlyft och häldutt. Perfekt kombo för en övning tycker jag!

Vill du få med övningar med armar och axlar, så har jag gjort ett blogginlägg med lite samlade övningar för just dessa muskelgrupper. Byt gärna ut en övning i passet nedan eller lägg till ytterligare en övning, välj det som passar dig bäst, om du vill få med armar och axlar i cirkelpasset. För att se filmer på övningarna, swipa bildkollaget på instagram. Hoppas att du få en bra och fysiskt aktiv påskvecka! //Vickan

Veckans cirkelpass:
Squathopp med crisscross
Diagonalcykla
Utfall med benlyft och häldutt
Squattramp
Frogpumps
Rygglyft med gung

Material:
Matta

Hur jag gör:
6 övningar. Jag kör övningarna i ordningen ovan.
60 sek på varje övning.
10 sek byte av övning.
När alla 6 övningar är gjorda har det gått ett varv.
Vila i 1 minut.
Jag kör sammanlagt 5 varv.
Sammanlagt tar hela cirkelpasset 38 minuter (+ uppvärmning du gör innan).

Anpassa cirkelpasset efter dig. Variera antal övningar, längden på övningarna och antal varv så att det passar just dig.

Vill du få många fler tips på cirkelpass – klicka HÄR (där det finns över 100 olika cirkelpass).

Squathopp med crisscross

Ovan squathopp med criss cross

Gå ner i en djup squat. Gör ett upphopp rakt upp. När du sedan landar, har du benen i kors. Vänster ben framför höger ben. Gör ett hopp till så att du landar med höger ben fram och vänster ben bak. Ner i en ny djup squat, hoppa upp och landa i kors med benen.
Om du inte vill hoppa: res dig upp efter squaten och dutta först höger fot i golvet framför vänster fot och sedan vänster fot i kors framför höger fot. Ner i en ny squat.

Nedan diagonalcykla

Ligg på rygg. Möt höger armbåge mot vänster knä och sedan vänster armbåge mot höger knä. Du bestämmer farten.

Diagonalcykla

Nedan utfall med benlyft och häldutt

Stå i ett utfall med höger ben fram. Ha händerna på höfterna eller hängande rakt ner. Lyft höger ben och klappa med händerna under benet, ner med benet i golvet och lyft sedan vänster fot upp mot rumpan. Dutta höger hand på vänster foten. Ner med foten igen och börja om. Byt ben efter halva tiden, så att vänster ben är fram på utfallet.

utfall med benlyft och häldutt

Nedan squattramp

Stå i squatposition med händerna framför kroppen. Ta ett steg ut till höger, ett steg ut till vänster, ett steg ihop med höger och ett steg ihop med vänster. Nu är du på startposition igen. Nästa omgång börjar du åt vänster istället. Vänster ut, höger ut, vänster in och höger in.

Squattramp

Nedan frogpumps

Ligg på rygg med fotsulorna ihop. Armarna ligger på golvet utmed kroppen. Tryck upp höften mot taket och spänn rumpan. Sänk sakta ner igen. Vill du göra övningen tyngre kan du sätta ett gummiband strax ovanför knäna.

Frogpumps

Nedan rygglyft med gung

Ligg på mage och titta ner i mattan. Ha händerna vid öronen. Lyft upp överkroppen och gunga en gång och sänk sedan ner överkroppen till mattan igen. Upprepa.

Rygglyft med gung

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras