Cirkelpass v. 18 – 2021

Cirkelpass v. 18 – 2021 genomfördes på altanen med vårt kanonfina magnoliaträd i bakgrunden. Härlig miljö att träna i. Eftersom jag ännu inte får stå i plankposition, så la jag med en övning från ett tidigare pass. Vill du se filmer på övningarna, swipa bildkollaget på Instagram. Hoppas ta du får en riktigt bra första vecka i maj. //Vickan

Veckans cirkelpass:
Squathopp med dutt i marken
Bensax
Djupa knäuppdrag
Planka med höft i marken

Omvända crunches
Diagonalt bakom ryggen

Material:
Matta

Hur jag gör:
6 övningar. Jag kör övningarna i ordningen ovan.
60 sek på varje övning.
10 sek byte av övning.
När alla 6 övningar är gjorda har det gått ett varv.
Vila i 1 minut.
Jag kör sammanlagt 5 varv.
Sammanlagt tar hela cirkelpasset 38 minuter (+ uppvärmning du gör innan).

Anpassa cirkelpasset efter dig. Variera antal övningar, längden på övningarna och antal varv så att det passar just dig.

Vill du få många fler tips på cirkelpass – klicka HÄR (där det finns över 100 olika cirkelpass).

Squathopp med dutt i marken

Ovan squathopp med dutt i marken

Gå ner i squatposition med fötterna ihop och armarna samlat framför bröstet. Hoppa ut i en bred squat och dutta vänster hand i marken mellan fötterna. Ihop till startposition och hoppa sedan ut i en bred squat igen och dutta denna gång höger hand  i marken. Alternera hand. Ha en låg tyngdpunkt genom hela övningen.

Nedan bensax

Ligg på rygg. Spänn magen och saxa (korsa) med benen i luften, höger ben över vänster ben och sedan vänster ben över höger ben. Ha armarna utmed kroppen eller i kors över bröstet. Lyft huvudet från golvet. Vill du göra övningen lite tyngre kan du ha ett gummiband runt fotlederna.

Bensax

Nedan djupa knäuppdrag

Stå i startposition med benen (som ett djupt utfall bakåt). Höger ben bak så långt du kan. Vänster ben är böjt i 90 grader. Lyft höger ben upp till 90 grader framför dig. Vänster ben är då rakt. Jobba med diagonala armar. Byt ben efter halva tiden.

Djupa knäuppdrag

Nedan planka med höft i marken

Stå i plankposition på armbågarna. Spänn magen genom hela övningen. Vrid höften mot marken och stanna precis ovanför marken, vrid upp till startposition igen och vrid sedan åt andra hållet.

Planka med höft i marken

Nedan omvända crunches

Ligg på rygg och ha armarna utmed kroppen på golvet. Ha benen raka strax ovanför marken. Böj benen upp mot bröstet och lyft rumpan från marken med hjälp av magen. Sträck upp benen raka upp i luften. Sänk rumpan och räta ut benen raka, utan att de nuddar marken.

Omvända crunches

Nedan diagonalt bakom ryggen

Ligg på magen på marken. Ha armarna samlat under pannan. Lyft överkroppen och ha blicken ner i golvet. För höger arm snett bakom ryggen, lyft upp vänster fot och dutta höger hand på vänster fot diagonalt bakom ryggen. Ner till startposition och gör tvärtom, vänster hand nuddar höger fot bakom ryggen.

Diagonalt bakom ryggen

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras