Mullfjället och Tännforsen

Idag ställde vi klockan för att komma iväg skapligt. Det skulle komma regn efter lunch, så vi ville hinna upp på Mullfjällets topp innan dess. Vi fick sol i kanske 20 min, sedan smådroppade det mest hela tiden🙃… Vi åkte bil till Duved och parkerade vid Linbanan. Klockan var bara halv nio. Leden 203/205 gick upp till Linbanans toppstation utmed en slingrande grusväg. Här var det ganska branta partier bitvis. När vi kom upp till toppstationen började småstigarna. Det var tyvärr inte så bra skyltat första biten. Efter en stund kom vi till S6 (stolpe 6). Där hade vi tänkt följa röd 203 till S9, men det var otroligt blött och sankmark, så man sjönk ner på var och vartannat steg. Vi vände tillbaka och gick istället röd 205 mot toppen. Här var helt annan natur än på Åreskutan. Påminde en hel del om Trysilfjellet, där vi vandrat flera gånger tidigare. När vi hade vikit av en 90 graders sväng på 205 började dimman dra in. Vi kunde fortfarande se Åreskutan, men ganska fort ökade vinden och dimman tätnade. På slutet såg vi bara några få ledkryss framåt. När vi kom upp på Mullfjällets topp (1031 möh) gick det fort. Mannen tog tre kort i en följd på mig och man ser hur snabbt dimman tätnade bara på dem… Det fanns en toppstuga, så vi gick in i den och fikade. Vinden ven ordentligt och dimman tätnade ytterligare. En pappa med två små söner som vi sett på vägen upp, kom in i stugan och gjorde oss sällskap. Det var trevligt att sitta och prata en stund med den lilla familjen som kom från Örebro-trakten. Dimma gav sig inte, så till slut bestämde vi oss för att bege oss nedför igen och ta samma väg tillbaka (för att förhoppningsvis hitta). Vi såg inte mer än ett ledkryss i taget. När man kom fram till ett, fick man leta sig fram för att se nästa. Det var faktiskt lite läskigt ett tag. När vi kom lite längre ner, skingrade sig dimman och vi kunde så småningom se klart igen. Turen blev drygt 10 km och tog drygt 3 timmar med lite stopp på vägen.

Eftersom det skulle börja regna och vi kände att dagens tur blivit lite för kort, körde vi till Tännforsen. Det är Sveriges största vattenfall. Ett otroligt dån när vattenmassorna forsade ner för fallet. Vi gick en runda på drygt 1 km och då fick vi se vattenfallet både nerifrån, från sidan och uppifrån. Finast vy var helt klart från ”Näckens udde”. Ett fint utflyktsmål som vi avslutade med våffelfika.

När vi åkte från Tännforsen började det vräka ner regn. Vilken tur vi haft ändå. En toppbestigning utan den minsta utsikt och ett stort vattenfall. Ändå ett fint minne att ta med sig hem! //Vickan

Dagens vandring

Vy mot Åre by.

Mullfjället

Vandring

Dimman börjar komma på toppen (ovan) och ganska snart kom den neråt… (nedan).

Vandring i dimma

Dessa tre kort togs inom 1 minut. Då hann jag bli alldeles dimmig…

Toppen av Mullfjället

Toppröset på Mullfjället 1031 möh.

Toppen av mullfjället

Fika i toppstugan.

Fika i toppstugan

Dax att bege sig nedåt igen… Galet dimmigt!!

Dimma på fjället

Vi tog ett ledkryss i taget. Stigen var inte så tydlig på alla ställen, så vi var riktigt tacksamma för ledkryssen!!

Vandring i dimma

Äntligen lättade dimman!

DImman lättar

Det var blött på sina ställen idag!

Salomonskor

Mullfjället

Ledkryss

Fjällblommor

Mullfjällets karta

Höjdprofil Mullfjället

Så tog vi oss till Tännforsen.

Tännforsen

Här står jag på ”Näckens udde” med Tännforsen i bakgrunden.