Costa Rica – Tortuguero

22 december: Vi åkte buss från San José genom fantastisk regnskog och enorma bananplantager. Vi fick stanna en gång för att bananer skulle transporteras över vägen. En ”bananspringare” drog bananerna över vägen. En häftig upplevelse att se live!

När bilvägen tog slut, fick vi åka båt de sista 1,5 timmarna genom regnskogen till Laguna Lodge. Det var otroligt mäktigt och vi fick se en krokodil, ödlor och flera fågelarter. Vi var två nätter på Laguna Lodge i Tortuguero. Här bodde vi i regnskogen och all packning blev blöt eller fuktig. Det var tropiskt varmt. De hade varnat för mycket mygg, men vi märkte knappt av dem.

Eftermiddagens utflykt blev till den enda ”staden” i området – Tortuguero village. Här finns endast cyklar och man kan bara komma hit med båt eller flyg. Vi kom med båt på kanalen genom regnskogen och på andra sidan av staden låg Karibiska havet.

Pura Vida säger alla här och det står överallt. Det är Costa Ricas motto och passar att säga till allt. Det betyder Pure life – allt är bra.

23 december: Vi åkte på utflykt i floder och kanaler i Tortuguero National Park. Vi hade en fantastisk guide, Emilio, med oss som berättade om djuren, området och även lite personligt. Han hade fötts och vuxit upp i Tortuguero och han skulle även dö här berättade han. Ett fascinerande liv och en otroligt harmonisk och tacksam man.

Vi cruisade fram med båten genom regnskogen vilket var en otroligt häftig upplevelse. Vi såg flera cayman-krokodiler, whitefaced monkey, howler monkey och spider monkey, sengångare, massor av olika fåglar, tucan, papegojor, Jesus Christ lizzard, leguaner…. Det var mycket regn, då det är rainseason på denna sida av Costa Rica. Men regnet är varmt och ganska fint, så det stör absolut inte. Denna utflykt var helt fantastisk!

På eftermiddagen åkte vi på ännu en utflykt. Denna gång till Cerro Tortuguero Hill och Emilio var vår guide även här. Vi åkte båt en bit och sedan gick vi genom regnskogen och 435 trappsteg uppåt till en utsiktpunkt. Här såg man både kanalen och karibiska havet. Vi såg byn San Fransisco och Tortugero Village. Vi såg massor av fina djur, bland annat spindelapor, tucan, scarlet macaw parrot, blue leg frog och papegojor. Vi drack även ur en kokosnöt på stranden på vägen tillbaka.

24 december: Dag 3 i Tortuguero var julafton. Vi ställde klockan på kl. 04.50 för att se soluppgången vid karibiska havet. Det var helt fantastiskt vackert. Tyvärr ska man inte bada här. I havet finns hajar och i kanalen finns krokodiler. Vi fick också instruktioner om att inte gå eller springa själva på stranden, då det finns jaguarer. Tur att man inte bor här permanent… Efter frukost kom en båt och hämtade oss, så att vi kunde åka vidare till nästa destination. //Vickan

Bildbomb nedan😃!

Mannen som springer (längst till vänster i bild), drog bananerna på vajern över vägen.

Banantransport

Bananplantage

Väskorna var i en båt och vi i en.

Framme på vårt hotell, Laguna Lodge, där vi bodde i två nätter.

Laguna Lodge

Laguna lodge

Papegoja

Karibiska havet

Stranden vid karibiska havet vid hotellet. Synd på en så vacker strand att man inte kan ligga på stranden eller bada här.

Life in a happy way karibiska havet

pura vida karibiska havet

Stranden vid Laguna Lidge

Laguna Lodge

Utflykten till Tortuguero Village:

Tortuguero

Tortuguero är en liten liten stad med 2000 invånare. Det finns en grundskola och en highschool.

Pura Vida

Julgran -Tortuguero

Julgran i Tortuguero

Tortuguero

Rain season – klart man ska hyra stövlar då☔️!

pura vida

Naturligtvis hittar vi fotbollsplanen i Tortuguero!

karibiska havet

Ovan karibiska havet och nedan kanalen.

Utflykt i Tortuguero National Park:

Laguna lodge

Vår guide Emilio var helt fantastisk! Vilket spännande liv han har levt.

Cayman-krokodiler

Cayman krokodil

En tucan i trädet.

regnskog i Tortuguero

krokodil

Ser ni ödlan nedan?

Utflykten till Cerre Tortuguero Hill:

Cerre Tortuguero Hill

Nedan är där floden nästan går ihop med karibiska havet.

Julaftons morgon vid karibiska havet:

Soluppgång på julafton vid karibiska havet.

Vi är påklädda för att skydda oss från myggor. Det var riktigt varmt i luften.