Rundresa Sri Lanka – del 1

Om ni någon gång ska åka till Sri Lanka så kan jag mer än varmt rekommendera att kombinera sol och bad med en rundtur inne i landet. SÅ vackert!! Vi åkte på en rundresa med egen guide i sex dagar. Vilken fantastiskt och otroligt minnesrik rundresa! Jag delar här med mig av vår rundresa, så att du kan få tips om du någon gång kommer till detta fantastiska land. Jag har delat upp denna rundresa i två inlägg, för att ni ska få ta del av vackra Sri Lankas inland. Det blev inga löprundor under dessa dagar, men väldigt mycket gående, bestigningar och trappklättring. Det blev minst 10.000 steg per dag – men framförallt enormt mycket erfarenheter och upplevelser rikare. Rundresa Sri Lanka – del 1 är från de tre första dagarna på resan. Svårt att sammanfatta kortfattat. Har ju så mycket känslor med i allt. Del 2 av rundresan hittar ni här. //Vickan

Dag 1

Vi besökte först Mihintale. Första gången vi kom i kontakt med apor på denna ö. Och här var de överallt. Också första gången vi besökte ett tempelområde och därmed behövde täcka knän och axlar samt ta av oss till barfota. Jag har nog aldrig gått så mycket barfota som dessa dagar på rundresan. Stupan heter Maha Stupa och är 41 meter i diameter. Berget heter Aradhana Gala.

Mihintale

Rundresa Sri Lanka - del 1

Buddhistiskt tempel område

Barfota och med täckta knän och axlar.

Apor på Sri Lanka

Solnedgången denna dag upplevde vi vid Anuradhapur och Ruwanweliseya stupan. Stupan är 55 m hög. Vitklädda buddhister vallfärdade hit på kvällen med lotusblommor som offergåvor. Här finns även fikusträdet Sri Maha Bohdi, som ska vara världens äldsta dokumenterade träd. En telning till detta träd var det som Siddharta satt under när han blev upplyst. Denna natt sov vi på Heritage Hotel i Anuradhapura.

Ruwanweliseya stupan

Anuradhapur

Dag 2

Vi startade dagen i Polonnaruwa. Fd huvudstaden som hade sin guldålder på 1100-talet. Allt övergavs 1293 och djungel tog över hela området. Ruinstaden hamnade på UNESCO’s världsarvslista 1982. I Gal Viharaya finns den stående, den sittande och den liggande Buddhan mejslade direkt ur klippväggen och finns även dessa med på UNESCO’s världsarvslista.

Polonnaruwa

Gal Viharaya

Spännande att behöva stanna vår buss för att en elefant gick över vägen. En annan gång stannade vi för en varan, en gång för en påfågel och en gång för en orm. Exotiskt!

På rundturen stannade bussen mitt ute i nowhere. Vi blev överraskade med att åka vagn efter en oxe. Vagnen tog oss till en båt, som paddlade oss till en liten vassvik. Längst in i viken låg en liten liten by där en glad kvinna mötte upp oss. Hon visade oss hur man delar en kokosnöt, vi fick smaka på kokosmjölk, hon rev kokosflingor (som vi också fick testa), gjorde egen kokossambal (makalöst gott), hon lagade mat på stenhällar, hon stötte riskorn och separerade sedan skalet från riset, hon flätade palmblad och vi fick äta en traditionell Sri Lankesisk måltid på palmblad med händerna. Detta – livet i byn – var nog en av de bästa och mest genuina upplevelserna denna rundresa.

Nedan är vår helt fantastiska guide Zuhdhi från Sri Lanka. Han gör den vanliga hälsningen och säger Ayubowan. Han pratade perfekt engelska, han engagerade sig mer än att bara vara vår guide, han berättade kärleksfullt och personligt om sitt land, han berättade detaljer och historier som vi inte skulle kunna ha läst oss till, han berättade om vardagsliv och svarade på alla våra 1000 frågor om allt mellan himmel och jord. TACK TACK TACK Zuhdhi för att du gjorde dessa sex dagar till ett upplevelse och minne för livet.

Livet i byn

Efteråt var alla upprymda av vad vi hade varit med om. Vi åkte till ett ställe där vi fick klä oss i saris och det var häftigt att se hur de gör för att klä på sig dessa färgglada och vackra kläder. Denna natt sov vi på Kassapa Lions Rock.

Vickan i sari

Dag 3

Vi startade tidigt med att bestiga Lejonklippan. Mäktig upplevelse. Efter toppbestigningen åkte vi till Dambulla. Där hamnade vi mitt i en buddhistisk begravning av en munk. Vi besökte sedan det buddhistiska grottemplet Raja Maha Vihara. Det bestod av fem grottor med målning, statyer och Buddhafigurer. Bland annat så finns en liggande Buddha på 14 meter. Detta område finns med på UNESCO’s världsarvslista.

Mer bilder från vårt besök på Lejonklippan hittar du här.

Lejonklippan

Raja Maha Vihara

Vi fortsatt med vår lilla buss och stannade till vid en kryddträdgård. Där åt vi först lunch och fick sedan en rundvandring där vi fick se en massa olika frukter, växter och kryddor. Det var första gången jag såg hur ananas växer! Coolt. På marken, jag som trodde att de växte på träd…😜 Vi såg bland annat kakao, kaffe, peppar, muskot, gurkmeja och aloe vera. Det var en inlevelsefull man som berättade om alla olika råvaror, vad man har dem till, vilka man ska blanda och inte blanda och hur de verkar i kroppen. Naturligtvis ”föll vi dit” och alla handlade med sig lite råvaror. Översta bilderna (kaffe och kakao).

kryddträdgård

Ananas

Vi åkte vidare mot Kandy, där vi skulle sova på Queen’s hotel. Ett av Sri Lankas äldsta hotell och från brittiska kolonialtiden. Mäktiga rum med högt i tak, massiva trämöbler och stora sängar. På kvällen besökte vi först en Sri Lankesisk lokal show, där det dansades och spelades om Sri Lankas historia. Sedan tog vi oss till Tandtemplet där det var en cermoni. Även Tandtemplet finns med på UNESCO’s världsarvslista. Tandtemplet förvarar Buddhas ena hörntand och hit vallfärdar buddhister får att få se tanden, be och offra blommor. Även denna kväll avslutades med buffé på hotellet. Nu kändes det som att vi kunde det här med buffé…