Rundresa Sri Lanka – del 2

Här kommer Rundresa Sri Lanka – del 2. Del 1 av vår rundresa kan du läsa om här.

Dag 4

Vi vaknade upp på anrika hotellet Queen’s i Kandy. Queen’s är ett pampigt engelskt hotell från mitten av 1800-talet. Kandy är Sri Lankas andra största stad och ligger på 500 meters höjd. Vi tog oss genom staden till fots. Guiden visade oss fruktmarknaden och vi fick smaka på en massa gott och en del mindre gott. Röda bananer var en riktig hit. Detta var ett paradis för banan-, ananas- och mangoälskare. Det fanns färsk frukt i överflöd. Frukten smakar verkligen så mycket mer här. Fantastiskt gott!

Vi tog oss till tågstationen där  vi tog det blå tåget från Kandy till Nanu Oya. Mäktiga vyer, massor av teplantage, höga berg och djupa dalar. Så grönt. Så vackert. Det fanns första, andra och tredje klass på tåget. Första klass hade AC, tygsäten och där fick man inte öppna fönstren. Andra klass hade fläktar i taket, plastsäten och här fick man öppna fönstren. Tredje klass var det i stort sett bara ”locals” i och här fanns varken AC eller fläktar. De öppna fönstren skötte fläktandet. I Nanu Oya hämtade vår buss upp oss och körde oss till Nuwara Eliya på 1900 meters höjd. Vi bodde på Jetwing St. Andrews. Nuwara Eliya var en riktigt engelsk by, men med Sri Lankesiska inslag.

Vakna upp i Kandy

Utsikt från min säng på Queen’s hotel.

Fruktmarknaden i Kandy

Bilden lägst upp till vänster i kollaget är tagen av @josahananon.

Tågresa med blå tåget

Blå tåget på Sri Lanka

Överallt på Sri Lanka fanns det krubbor i olika storlekar. Här är en stor variant i Nuwara Eliya.

Dag 5

Första dagen på 2019 startade vi på Pedro Tea Estate. En teodling och tefabrik. Så mäktiga vyer, häftigt att få se hur en tefabrik ser ut och sedan gick vi och strosa bland teplantorna. Vi fick naturligtvis smaka på deras eget te. Detta var en av mina favoritupplevelser. Att få gå i och uppleva teplantaget i dess branta terrasser. Eftersom vi är på så hög höjd, var det märkbart jobbigt att gå uppför terrasserna och andningen blev nästan hyperventilerande.

Lunchen åt vi på Ella Mount Heaven med MAGISK utsikt över Little Adams Peak och vackra gröna frodiga berg. Sedan åkte vi till Ella och vårt hotell Morning Dew, högst upp på en kulle, men utsikt över staden Ella. Vi lämnade bara av packningen och åkte sedan iväg för att bestiga Little Adam’s Peak. Häftiga vyer igen och vi såg nu lunchrestaurangen som pytteliten. Sedan tog vi oss en kilometer till fots genom en regnskog och kom till Nine Arch Bridge. Denna otroligt vackra tågbro bara måste besökas om ni kommer till Ella.

Teplantage Pedro Estate

Little Adams Peak

Nine Arch Bridge i Ella

Dag 6

Jag vaknade upp till ett helt fantastisk soluppgång över Little Adam’s Peak och Ella Rock. Jag smet upp på takterrassen innan alla andra hade vaknat och såg solen stiga upp över berget och höra Ella vakna upp till liv med tåget gnisslande mot rälsen, bilar som tutade och människor som började göra sin morgonsysslor.

Vi åkte till Rawanella vattenfall. Vackert och högt. På väg mot vårt slutmål för rundresan Matara, så stannade vi på Udawalawe Elephant Transit Home – ett hem för föräldralösa elefanter. Söta ”små” elefanter som fick mat och vatten just när vi kom dit.

Vi kom sedan till vår slutdestination av resan – Matara på södra Sri Lanka. De sista dagarna tillbringade vi på Vanina Villas vid Meddawatta Beach. Ett underbart ställe. Mer bilder från sista dagarna finns här: Fredagshopp i Coconut Garden. Jag har gjort surfdebut, Barfotalöpning på Meddawatta beach, Sista löpningen på Sri Lanka och Surfing i solnedgång samt på instagram under #VickanSriLanka.

Rawanella vattelfall i Ella

Bilden till vänster i kollaget är tagen av @rebeckadahl.