Barcelonaresan

Vi fick uppleva drygt fyra dagar i fina Barcelona. Här kommer min reseberättelse från Barcelonaresan. Jag har i snitt gått 27.498 steg per heldag vi var där. Vi har åkt en hel del Metro, då ena sonen har en skada i låret. De gånger jag har kunnat gå istället för att ta Metro så har jag gjort det. Oftast har jag fått med mig andra sonen. Jag har sammanlagt gått över 8 mil – det kallar jag ändå en aktiv semester. //Vickan

Första kvällen kom vi till hotellet strax innan 18. Vi lämnade bara snabbt av våra väskor och gick direkt ut på stan. Vi bodde på Tryp Apolo på Avinguda Del Paral.lel, med gångavstånd till La Rambla. Det var lagom mycket folk ute på La Rambla när vi kom dit. Vi satte oss på en uteservering och åt middag. Med två tonårskillar i familjen går det åt mycket mat… Det var mycket god mat och kul att titta på folk som gick förbi. Denna kväll gick vi lite i de gotiska kvarteren för att hitta till lite olika affärer som killarna hade spanat in på nätet innan. Vi kom fel, men tack vare det fick vi se Barcelona Cathedral. Ett besök på Hard Rock Café är ett måste när mannen åker på resa. Så naturligtvis tog vi oss till Placa De Catalunya där HRC ligger. Vi gick sedan förbi Gaudi’s hus – Casa Batllo, som tyvärr för förtäckt för renovering. Vi hamnade i en FC Barcelona store också. Märkligt att vi alltid hamnar i fotbollsbutiker…

Barcelona Cathedral

Casa Batllo

Första heldagen – skärtorsdag.

Vi tog oss till ett café nära La Rambla och åt frukost. Sedan tog vi en metro till La Sagrada Familia. Vi var här i juli 2011 och då var det också en massa lyftkranar här. Tydligen så renoveras den inte, utan fortsätts att bygga färdig. Undra om den någonsin blir klar?? Mäktig och vacker byggnad och mycket turister. Vi tog oss sedan till Park Güell. Här var det en häftig och vacker utsikt över staden. Efter en sen lunch på en uteservering tog vi oss till Camp Nou. Vi tänkte att det var mindre folk i deras megastore en annan dag än matchdagen, men ack så fel vi hade. Folk överallt. Sonen köpte dock en matchtröja som han blev mycket nöjd med. Han har matchtröjor från varje år sedan 12 år tillbaka från FC Barcelona. Oftast står det Messi på ryggen, men numera har han även med andra namn. Kvällens mysigaste var middagen på en uteservering på Placa Reial. Kvällens modigaste var lilla sonen som fick för sig att klippa sig. Han gick in till närmaste frisör och försökte förklara på engelska hur han ville ha det. Frisören kunde inte så bra engelska, så vi var lite nervösa på resultatet. Sonen blev dock jättenöjd. Kvällens mäktigaste var besöket i Futbolmania. Det såg verkligen inte mycket ut för världen vid ingången, men ojojoj vilken mäktig fotbollsbutik. Till och med jag blev imponerad! En intensiv och riktigt bra dag!

La Sagrada Familia

Vickan

Park Güell

Futbolmania

Andra heldagen – långfredag.

Efter frukost på Starbucks på La Rambla tog vi oss uppför berget Montjuic. Det var en mäktig känsla att gå runt på olympiadområdet från OS 1992. Här kan du läsa mer om det och se bilder. Fredagshoppet gjordes på en mur vid facklan. Vi gick sedan ned för berget och då var det fantastiska vyer över hela Barcelona. Vi hamnade till slut vid köpcentrumet Maremagnum vid båthamnen och åt lunch på El Racó. Mätta och belåtna fortsatte vi att gå utmed hamnen till beachen. Där tokblåste det och var röd flagg. Utmed hela vägen till stranden var det försäljare. När polisen kom föste de ihop sina saker i stora vita lakan och sprang därifrån. Idag var det en del stängda affärer i de gotiska kvarteren, så vi strosade mest omkring. Det var galet mycket folk ute på gatorna idag. Och poliser överallt. På kvällen gick det ett sakta ”tåg” genom stan med människor som bar på stora kors och Jesusstatyer. Denna procedur tog flera timmar. Vi åt middag på en liten restaurang i de gotiska kvarteren.

MontJuic

Tredje heldagen – påskafton.

MATCHDAG! Dagen spenderades i centrala Barcelona och vi gick gata upp och gata ner och tittade i affärer. Vi gick bland annat till Gaudi’s Casa Milà. Det var nästan svårt att fokusera på något annat idag, då det var fotbollsmatchen som var höjdpunkten med resan. Sonens dröm skulle gå i uppfyllelse – att se en match på Camp Nou med FC Barcelona. Här kan du se bilder och läsa om matchupplevelsen.

Casa

Barcelonaresan

Fjärde heldagen – påskdagen.

Äntligen var jag frisk nog att springa på morgonen. Härligt härligt härligt! Jag sprang en runda på 6 km. Här kan du läsa om den rundan. Efter en lång bufféfrukost på hotellet gick vi till Arc de Triomf (ca 2 km promenad från vårt hotell). Fint område. Lilla sonen och mannen tog sedan metro till Torre Glòries (”Gurkan”). Stora sonen och jag gick de ca 1,5 km dit istället. Vi kom fram samtidigt. Nästan alla affärer var stängda hela dagen idag. Vi kom till ett fint köpcenter Glòrias, men där var endast matställena öppna. Vi tog en metro hem. Killarna var kvar på hotellet och kollade på Manchester United match 😉. Mannen och jag gick ner på stan och strosade runt. Vi åt en våffla och tog en kaffe i solen vid Barcelona Cathedral. Jag hade fått tips om lite bra restauranger, men övriga familjen ville gå tillbaka till restaurang Tobogán på Placa Reial och äta igen. Här åt jag en fantastiskt god paella ikväll och utsikten på torget är riktigt fin. Ett bra avslut på härliga dagar med familjen i Barcelona.