Varför tränar du?

Varför tränar du? Den frågan får jag ibland. Ja, varför tränar jag egentligen? Efter att ha hört Anders Hansens sommarprat, finns det väl inte någon som kan ifrågasätta fysisk aktivitet!? Men min huvudsakliga anledning är definitivt för att jag mår så bra av träning! Jag mår bra av att längta till träningen innan, jag mår bra under tiden jag tränar (oftast😜) och jag känner ett fantastiskt välbehag efteråt. Hade min kropp orkat träna hårt varje dag, så skulle jag ha gjort det.

Träningen hjälper också till att hålla en balans i livet. En balans mellan jobb och fritid samt mellan stress och lugn. Jag var utbränd för drygt 10 år sedan och då var powerwalks och boxercise delvis min räddning (jag säger det igen – lyssna på Anders Hansens sommarprat!!). Jag behövde aldrig vara en av nio svenskar som äter medicin för ångest eller depression och det kan jag säkert tacka träningen för! Om jag känner en förhöjd stressnivå i kroppen eller om jag känner mig lite nedstämd, då sticker jag så snart jag kan ut på en löprunda. Det finns ingen bättre medicin för mig🏃‍♀️❤️!

Jag har ett psykiskt krävande jobb och för att orka med och bearbeta allt som jag hör och får vara med om, så är träningen A och O. Det är min egen handledning och terapi!

Ytterligare en anledning till att träna är att träffa människor. Jag älskar att springa och träna själv, men jag älskar också att träna tillsammans med andra och dela träningsupplevelsen. Att få peppas och pushas av att ge det där lilla extra, att få lära känna nya människor och att få glädjas tillsammans. Tydliga exempel på detta är bland annat träningsresan till Monte Gordo, Runacademyträningarna och sammanhållningen i ledargruppen samt vår lilla löpargrupp We run Peking.

Känslan att se när elever på jobbet eller när deltagare på Runacademyträningarna når runnershigh, lyckas med ett mål, orkar ta i och göra det lilla extra, ser effekterna av vad regelbunden träning kan ge och jag ser glädjen i deras ögon – det är lycka det! Life in a happy way helt enkelt!!

Varför springer du inte snabbare?

Jag får ibland frågor som: ”Varför springer du inte snabbare när du tränar så mycket?”,  ”Varför springer du inte några lopp när du springer så mycket?” och ”Varför är du inte smalare när du tränar nästan varje dag?”. Egentligen ganska dumma frågor kan jag tycka… Svaret på alla dessa frågor är egentligen mycket enkelt – jag tränar inte för att bli smalare eller snabbare. Jag försöker att variera min träning för att jag mår bra av det och för att det är kul med variation. Hur jag väljer att lägga upp min träning är upp till mig och hur andra väljer att lägga upp sin träning är upp till dem. Alla varken kan eller vill göra lika. Det är ju lite av det som är tjusningen – att man gör det man själv mår bra av! Vill någon seriöst veta hur jag lägger upp min träning, så berättar jag naturligtvis det. Jag är dessutom också nyfiken på hur andra lägger upp sin träning, men då är det mer för att få inspiration och tips, inte för att lägga mig i hur andra väljer att träna. Jag är ingen ”lopp-människa”. Jag skulle ibland önska att jag var det, eftersom jag ser hur andra sporras av och tokgillar loppkänslan. Men åter igen, vi är alla olika och gillar olika saker.

ATT träna något det bör alla göra, men VAD och HUR man tränar är verkligen bara individuellt! 

Tack alla fina människor som förgyller min träning tillsammans med mig!

Jag ser fram emot nya upplevelser, utmaningar, löparupplevelser, träningsresor, löpcoachuppdrag och nya erfarenheter inom träning och fysisk aktivitet. Jag älskar att testa nytt och jag älskar också att göra saker jag redan kan och mår bra av. Alltså älskar jag nästan allt som har med rörelse att göra!

Jag firar denna fredag med en löpning i skogen till min favoritutsikt i mitt närområde – toppen av Yxbacken. Naturligtvis blev det ett fredagshopp på toppen också. Här på toppen av Yxbacken kan jag inget annat än att älska livet! Just där och då känns det som att allt är bra och inga skador, sjukdomar eller orättvisor kan påverka mig. Riktigt go känsla att få leva i en liten bubbla för en stund.

Så svaret på frågan i rubriken är alltså alla fetmarkerade ord i blogginlägget. Otroligt många bra anledningar till att träna och vara fysiskt aktiv om jag får säga det själv!  //Vickan

Fredagshoppet

Ett hopp på toppen av Yxbacken. Lite mulet idag, men vackert ändå.

Toppen av Yxbacken

Dagens löprunda gick bättre än på länge. Pigga ben och andningen funkade ganska ok faktiskt, vilket gjorde att jag kunde hålla lite högre fart än sista halvåret. Så härlig känsla! Löpningen började i duggregn, det kom en störtskur precis när jag kom till toppen av Yxbacken, sedan blev det uppehåll med moln och mot slutet solsken. Härlig vädervariation idag alltså!

Varför tränar du?

löpning

Running

Garmin Connect

Skönt att sitta en stund och svettas färdigt på altanen innan stretching.

Afterrun

 

5 kommentarer
  1. Underbar läsning. Tränar oxå för att jag mår bra av det både kropp o knopp. Gillar lopp blir lite hög av stämningsn, men deltar för mig själv o deltar för att jag mår bra av att omge mig med andra likasinnade.

  2. GRYMT BRA inlägg🌟👊🙏!
    Du tar upp det som jag tror många känner. Alla måste ju inte träna för att tävla, bli smala eller bygga muskler. De anledningar du skriver är sååå mycket bättre än vare sig vikt eller snabbhet.
    TACK!!

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras