11 december – Julkalender 2020

11 december – Julkalender 2020. Dagens aktivitet är 11 min armstyrka. Detta innebär att du sätter en timer på 11 min och sedan kör du armstyrkeövningarna nedan tills timern ringer. Värm upp det du behöver innan, så att det verkligen blir effektiv tid 11 min armstyrka. Kör 11 st av varje övning innan du byter till nästa.

Använd gärna hashtag #happyjulkalender2020 på instagram om du lägger upp en bild där. Det pågår en fin tävlingen på bloggen/instagram just nu. Du kan vinna en fantastisk träningsmatta/yogamatta. Klicka HÄR för att läsa om tävlingen. //Vickan

Armstyrka:

Smala armhävningar
Hindu pushup
Vanliga armhävningar
Triceps dips på stol
Breda armhävningar
Vandrande planka

Smala armhävningar

Ovan smala armhävningar. Ha händerna nästan ihop. Tårna i golvet och gör en armhävning. Gå ner så långt så att bröstet nuddar händerna. Blir det för jobbigt, så sätt ner knäna i golvet.

Nedan hindu pushup. Stå som ett upp och nervänt V (jag är så stel, så jag ser inte direkt ut som ett V, men ni fattar positionen va!?). Böj armarna och för huvudet ned mot mattan. Triceps jobbar hårt i denna övning. Endast händer och fötter nuddar golvet i denna övning. För överkroppen nära golvet och sträck sedan på armarna samtidigt som du lyfter upp huvudet. Tillbaka till startposition och börja om. Här kan du se en film på övningen.

Hindu pushup

Vanliga armhävningar

Ovan vanliga armhävningar. Ha händerna axelbrett. Tårna i golvet och gör en armhävning. Gå ner så långt så att bröstet nuddar golvet. Blir det för jobbigt, så sätt ner knäna i golvet.

Nedan triceps dips på stol/pall. Ha fingrarna vända mot dig. Stå på raka armar och endast fötterna eller hälarna i golvet. För kroppen nära pallen, tills armbågarna är i ca 90 grader. Tryck dig upp till raka armar igen. Övningen är lite tyngre med raka ben och endast hälarna i golvet (de två nedersta bilderna)

Triceps dips på stol

Breda armhävningar

Ovan breda armhävningar. Ha händerna brett isår. Tårna i golvet och gör en armhävning. Gå ner så långt så att bröstet nuddar golvet. Blir det för jobbigt, så sätt ner knäna i golvet.

Nedan vandrande planka. Stå i plankposition på raka armar. Spänn bålen. Gå först ned på höger armbåge, sedan vänster armbåge. Gå tillbaka upp på höger hand och sedan vänster hand. Byt sedan till att börja med vänster armbåge – höger armbåge – vänster hand – höger hand.

Vandrande planka

Här kan du läsa om hela #happyjulkalender2020.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras