Stendalsrundan

Idag var det dags för en vandring utan toppbestigning. Vi startade vid Fjällgården (och parkerade där) denna gång och dagens aktivitet var Stendalsrundan, som har markering blå 210. Vi vek av en kortis strax efter Svartberget och fortsatte grusvägen uppåt mot Mörvikshummeln (891 möh) och ÅRE-skylten. Ville se den fina vyn härifrån en gång till. Det är bådas vår favorit här i Åre. Vi satte oss på en bänk och drack kaffe med denna magiska utsikt. Härligt! Sedan gick vi ner till leden 210 igen. Vi kom till Bräckebäckstjärnarna. Efter markering 3 på kartan, började den fina vandringen ner till Stendalen. Fantastiska vyer åt 360 grader. Vi såg Åreskutans topp och även Mullfjällets topp. Kul att vi fick se den i klart väder nerifrån🙃, när det var totaldimma när vi var där uppe. Från Stendalen var det lite otydligt med skyltningen på flera sträckor. Det märks tyvärr att man inte satsar lika mycket på vandring, som på MTB här i Åre. Vi har upplevt på alla våra rundor att det är glest eller lite otydligt skyltat. I Sälen (där vi vandrade förra sommaren) var det ledkryss med nummer på alla leder och lätt att hela tiden veta vart man var.

Från Stendalen gick vi på skrå eller nedför. Vi gick över en massa skidpister och det var mycket fjällbjörk och vackra sommarblommor. Vi hade vår lunch kvar att äta, men det kom inga riktigt bra ställen att sätta sig på. Otroligt mycket flugor, bromsar och mygg. Till slut satte vi oss på våra sittunderlag i en pist, där det iallafall inte var några träd. Men oj, så mycket flygfän. Jag stannade vid en fjällbäck och smakade på det kalla och friska vattnet. Härligt i hettan.  När vi kom till en grusväg, mötte vi snart massor av MTB-cyklister. Idag var det MTB Enduro i #ÅreBikeFestival. De tävlande skulle själva ta sig upp med sin MTB för backen, juniorer skulle åka ner 3 ggr på tid och seniorer 5 ggr. De fick åka lift upp 1 av gångerna. Det var otroligt tufft för dem i hettan. Alla åldrar och alla storlekar på tävlande. Vi såg nummerlappar upp till 250. När vi nästan var framme vid bilen, kom Åre Hyddan som en härlig överraskning. En kall cola på deras altan i solen, med blick över MTB-åkarna, var gudomligt gott. Vi gick sedan sista km genom Trollstigen till bilen vid Fjällgården. Enligt Ledkartan Åreskutan ska rundan vara 10,3 km. Vi fick det till 14,6 km. //Vickan

Åreskylten

Denna ÅRE-skylt är så galet vackert placerad.

Panoramabild över Åresjön.

Mörvikshummeln

Uppåt toppen drev molnen in.

Vickan

2xu

Kaffepaus med kanelgifflar. En favvo!

Fika vid Mörvikshummeln

Åresjön

Kabinbanan Åre

Bräckebäckstjärnarna

Bräckebäcktjärnarna.

Stendalen

Till vänster i bild nedan är Mullfjället. Kul att se det utan dimma…🙃

Vyerna🙌!!

Fjällvandring

Stendalsleden

Stendalen

Kallt och friskt fjällvatten är extra gott att dricka!

Vattenpaus

Spänger

Stendalsrundan

Lite märkligt att rundorna kan se så olika ut, som nästan 4 km…