Burpees – min favoritövning

Om jag var tvungen att välja en favorit övning så blir det burpees. Jag har många övningar jag gillar, men burpees är nog i topp :). Jag känner egentligen en sorts hatkärlek till övningen, men kan inte komma på någon annan enskild övning som ger så mycket. Den tränar verkligen hela kroppen – mage, rygg, bröstmuskler, rumpa, armar, ben och hjärtat. Det dröjer inte länge innan man flåsar på rätt bra :). Med hatkärlek menar jag att under själva övningen är det egentligen rätt vidrigt, men efter infinner sig en härlig känsla (efter lite vila). Övningen går ju att variera i all oändlighet med diverse varianter istället för ett vanligt upphopp. Men min favorit är nog iallafall en ”vanlig” burpee. En annan stor fördel är att övningen kan göras i stort sett var som, och du kan få till ett grymt pass med bara den övningen. Kör till exempel några tabatas och du kommer vara helt slut. Paolo Roberto skrev någon gång att kör burpees i 7 minuter och du kommer sedan sitta i ett hörn och gråta efter mamma :). Nu har jag inte testat det men jag kan föreställa mig känslan efteråt :). Vickan och jag har alltid med någon variant av burpee i våra cirkelpass, och vi har båda den där känslan av hatkärlek till övningen. Har du aldrig kört burpees rekommenderar jag dig att testa. Här kan du se hur övningen går till om du inte redan vet. //Lina

Burpees på stranden,

burpee

i trädgården

burpee

och på gymmet.

burpee

 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras